Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JEriksson
Hej

Gör en egen tråd trots efter sökning här på forumet inte hittar något som liknar mitt problem

Allt fungerar förutom att man inte kan använda apparna och t.ex. TuneIn som jag gör för att lyssna på internet-radio. Jag har en V70 Classic MY16.
Det lustiga är att allt övriga fungerar förutom detta. Lyssna på vanlig radio samt musik på USB'n är inga problem. Har dock inte kört en CD.
I helgen som var körde jag internet-radio på väg söderut utan problem. Under veckan de få tillfällena jag körde när vi var på plats var det inget problem då heller. Men när vi i går skulle åka hemåt ville det inte alls fungera. Det man då fick upp var en bilden nedan. Annars var det bara ett evigt väntande. Försökte också att koppla bilen mot min mobil istället för bilen SIM-kort och det fungerade inte då heller.
app-fel.JPG
app-fel.JPG (70.02 KiB) Visad 919 gånger
Stannade också på vägen hem i Norrköping för att köpa till mer surf på kortet för att kolla om det var det som strulade och då gick det bra att köra.
Tyckte det då var ett konstigt sätt att informera att surfen var slut... Men man får inte vara glad alltför lång stund då när vi närmade oss Nyköping vart det tvärstopp i trafiken så jag slog om till vanlig radio för att få bättre trafik-information. När vi passerat Nyköping försökte jag ytterligare med internet-radion och då ville det inte alls igen. Då vart det även en helt svart skärm. All information som normalt syns fanns inte på skärmen men musiken spelade vidare från USB'n. Gick man tillbaka till media-knappen kom allt fram i skärmen igen.

Sedan i går kollade jag med ett annat SIM-kort som jag har i jobbet för data, då snurrade det bara uppe i övre hörnet av skärmen och det blev ingen täckning. I morse åkte jag mot U-M i Uppsala och då ville det inte heller fungera när jag försökte ett par gånger.
Kommer fram till U-M och pratar med några tekniker, en av dem går ut för att hämta bilen och när han kommer in på platsen fungerade internet-radion!!! De gjorde en felsökning och fann inte en enda felkod på bilen heller, men när han kollade runt fanns det ett antal uppdateringar till bilen, bl.a. en AUD som inte alls var stor (ca 375 kB om jag minns rätt).
Enligt dem var det inget att göra, fick åka iväg. Stannade precis utanför verkstaden och stängde av bilen, klev ur och låste bilen samt låste upp och klev in i bilen och startade upp den igen med följden att internet-radion INTE fungerade. Gick tillbaka in och fick mer eller mindre beskedet att man inte kunde göra något eftersom det inte finns någon felkod. Fast jag upplevde han inte lika serviceinriktad när jag kom andra gånge fast han var väl lite uppspelt då han höll på med en V90 som skulle göras i ordning för leverans till kund...
Då jag kom tillbaka till bilen bytte jag SIM-kort igen och körde vidare med tyst i bilen, och då efter en stund så kom det fram lite internet-radio. Körde omkring och gjorde några ärenden och det var segt med det kom ljud från systemet, men efter sista stoppet när jag skulle köra hem hände inget igen och kopplade in USB'n för att sedan prova internet igen och då blev skärmen svart medan musiken från Media spelade utan problem, går även att byta låtar från rattknapparna fast skärmen är svart.

Kan också nämna att jag kört SIM-kort från Telenor (ordinare) och Telia (jobbets) och skall även införskaffa ett Tele2-kort under helgen för att prova med detta också.

Håller inte riktigt med teknikern idag att det inte är något fel eftersom det inte finns felkoder, utan något problem är det faktiskt...
Har inte haft något problem alls med detta under året jag ägt bilen. Inte heller något annat problem heller med bilen, är faktiskt riktigt nöjd med bilen.

För att också spetsa till det hela så servades bilen för 2 veckor sedan och ingen AUD mjukvara uppdaterades enligt serviceprotokollet. Sedan har bilen efter servicen Polestar-uppdaterats också innan detta problem uppdagats.

Är det någon som har en aning om vad som är problemet? Det är som sagt bara internet-delen som inte fungerar.
Telefonen är inga problem heller, har både ringt och tagit emot samtal...

Känns surt att behöva åka 9 mil för detta på måndag till min ordinarie PST (hade semester igår och idag) på en annan U-M för att kanske få bättre support än i Uppsala. Men det kanske är vad en semester är till för att åka till olika verkstäder...

Oj, det vart nästen en novell ser jag nu också...

// J
av janko
Har du pratat med Bilia i Uppsala? Jag brukar få bra hjälp där när jag behöver få något fixat.

Jag hoppas det löser sig med din bil.
Användarvisningsbild
av keroan
Jag hade samma problem i torsdags kväll. Internet fungerade inte. Jag brydde mig inte så mycket då, lyssnade på radio istället. Som ett sammanträffande så låg även VOC nere då... Gick inte att logga in på VOC varken från dator eller appen. Nu fungerar internet i bilen igen så även VOC. Så jag misstänker starkt att nån server hos Volvo eller nån som dom anlitar hade problem. Tror alltså inte att det är nåt fel på din bil.
Användarvisningsbild
av chasba
Jeg kan bekrefte det samme, hadde problemer med internett i bilen (bil-SIM)/VOC i går. I dag fungerer det fint.
Användarvisningsbild
av Urbis
Samma sak för mig igår fredag, trodde att "surfen"' på sim-kortet var slut... Idag funkar det perfekt igen! Så det är nog inget fel på din bil som tidigare sagt i tråden.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Kopplar systemet upp sig mot en server eller IP-adress som Volvo tillhandahåller?
Isf är det säkerligen något som krånglar där.
av JEriksson
I helgen har det fungerat (med visst strul med några radiokanaler).
Har även provat med ett 3:e SIM-kort också.
I går fungerade det även att ta internetet genom mobilens delning som inte fungerade i torsdags.
Skaffade i går också SIM-kort från Tele2 som fungerat hela tiden under helgen samt växlat detta kort med ett från Telia där det förutom en liten stund envisades med 2G har fungerat.

Verkar inte bättre alltså än att det var server-problem eller liknande som gjorde att det strulade

// J
av LasseW
Har haft problem med Internet kartan i min XC60 My15 sedan i Torsdags. Oftast fungerar visningen av kartan, men det går inte att få navigeringsstöd. Några gångar har även kartan lagt av.
Någon som vet vad detta beror på? Vem är serviceprovider för karttjänsten resp. Navigationsstödet?

Verkar vara kopplat till ovanstående problembeskrivningar.

Lasse
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]