Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Kermithboy skrev:
Hilmer skrev:Man kan naturligtvis använda sig utav en modernare variant med USB, men denna måste ställas in som com1 i inställningarna för att vol-fcr ska kunna läsa.
Vad kabeln heter vet jag andra som är bättre på, vet bara att den jag har fungerar ypperligt! ;)
Okej. Så HUR ställer man in com1 på en dator utan com-port? Altså, den dator jag hade, där det fungerade, var med USB i dator-änden av sladden. Men i den nyare datorn finns inget som heter comport.
I enhetshanteraren - "portar" - kolla vilken som blir aktiv när du stoppar in kabeln - höger klicka och välj "egenskaper" - "portinställningar" - "avancerat" välj port "com1" - bekräfta med ok.

Nu förutsätter jag att du använder windows.
av Kermithboy
Hilmer skrev:
Kermithboy skrev:
Hilmer skrev:Man kan naturligtvis använda sig utav en modernare variant med USB, men denna måste ställas in som com1 i inställningarna för att vol-fcr ska kunna läsa.
Vad kabeln heter vet jag andra som är bättre på, vet bara att den jag har fungerar ypperligt! ;)
Okej. Så HUR ställer man in com1 på en dator utan com-port? Altså, den dator jag hade, där det fungerade, var med USB i dator-änden av sladden. Men i den nyare datorn finns inget som heter comport.
I enhetshanteraren - "portar" - kolla vilken som blir aktiv när du stoppar in kabeln - höger klicka och välj "egenskaper" - "portinställningar" - "avancerat" välj port "com1" - bekräfta med ok.

Nu förutsätter jag att du använder windows.
Det är det som är problemet. I "nyare" datorer finns inte alternativet "portar" i enhetshanteraren. Så det går inte att ställa in någon comport.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Kermithboy skrev: Det är det som är problemet. I "nyare" datorer finns inte alternativet "portar" i enhetshanteraren. Så det går inte att ställa in någon comport.
Min maskin är inte så gammal, saknar fysisk com-port, kör win10 och den går utan problem att ställa in USB till com1, därför tycker jag det är märkligt att du inte kan ställa in det på din!?
av Kermithboy
Hilmer skrev:
Kermithboy skrev: Det är det som är problemet. I "nyare" datorer finns inte alternativet "portar" i enhetshanteraren. Så det går inte att ställa in någon comport.
Min maskin är inte så gammal, saknar fysisk com-port, kör win10 och den går utan problem att ställa in USB till com1, därför tycker jag det är märkligt att du inte kan ställa in det på din!?
Den dator jag testade med idag där finns inte ens "portar" i enhetshanteraren. Den datorn är från 2012, win 7. Den brukar ju ligga efter nätverkskort eller vad det står.
Frågade även svågern idag, och hand dator hade inte heller portar som alternativ. Han har win 10.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
KKL409.1-kabel är det du ska ha.

Och det fungerar alldeles utmärkt att ställa in portar både på windows XP, 7, 8, 8,1 och 10. Vista har jag aldrig använt.

Du måste GIVETVIS ha drivrutiner för portarna installerade först, samt enheten ipluggad.
av Kermithboy
Hur vet jag vilka drivrutiner jag ska ha och vart hämtar jag dom?
av triumph00
Lucif3r skrev:Nope, det kan man inte... Såvida du inte ansluter dig med typ en MCU och ändrar direkt i programvaran i instrumenthuset.
Vad då Nope :wink: - jag skrev ju att jag släcker min servicelampa, bäst att förtydliga - utan någon apparater inkopplade, man får bara följa en procedur ungefär som det står i tråden släcka servicelampan 850/70
av triumph00
Hur menar du?
Min ser exakt ut som en 98, med vajerstyrt gasspjäll, samma klädsel, 2,5 motor
Allt ser ut som en 98, men du menar alltså att mätarhuset kan skilja och man har ett 99:a hus
Hur ser man skillnad på de olika husen?
Välkommen ut i trafiken

IMG_3650.jpeg

Är det någon skillnad med grillen mot v[…]

1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Det var ju det ja[…]

Foringer / Bussinger V90 CC

220' km. 2017. Luft bak og aktive støtdempe[…]