Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
köp en begagnad AC-pump från laga.se eller bildelsbasen.
Det är en liten summa.
Monteringen kan du göra själv, ca tar ca 2-3 timmar.
Sen åker du till volvo så tömmer de systemet och fyller på nytt kylmedel.
av volvo244gle
Tänkte precis skriva det; har du ingen möjlighet att skruva själv eller få hjälp med det av någon bekant?
Kompressorn är relativt lätt att byta.

En beg. kompressor från valfri självplockskrot går på 500 kr. http://www.delplocken.se/Prislista

Låt sen en firma tömma, och efter kompressorbytet återfylla systemet, så skulle jag bli förvånad om notan landar på över 2.000 kr.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag kan ha fel här, men förutsätter det inte "farbrormelker-påfyllning" att systemet bara har lågt tryck? Ska inte ett "öppnat" system vakumsugas för att sedan fyllas med gas? Kan ha fel, men det känns som att det är så man borde göra.

Edit: vojje hann visst före
av volvo244gle
Precis; man måste vakuumsuga så fort systemet har öppnats. Utan egen utrustning för detta så återstår bara att låta en firma ta sig an jobbet.
All luft, och fukt (som alltid finns i luft) måste nämligen bort om det ska bli bra och hållbart.

Inget jag vill råda någon till, men är man snabb med att byta en komponent så kan man "pysa" istället för att vakuumsuga. D.v.s. man låter gasen spola igenom den nya kompressorn etc.. och på det viset får man förhoppningsvis bort det mesta av luften.
Vanlig metod vid mindre seriösa installationer av luftvärmepumpar, men som sagt...
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]