Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Bilar med höga avgasutsläpp kan förbjudas i innerstan
Publicerat kl 08.50 2016 07 29 SR P1 Ekot.

Frågan om det ska bli förbjudet för bilar som släpper ut för mycket avgaser att färdas i särskilt miljökänsliga områden utreds för andra gången. Tanken är att skapa bättre luft och en trevligare stadsmiljö.

Läs och hör mer: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6482701

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Med innerstan avses förmodligen Stockholms innerstad i detta fallet?
I tyskland måste du ha en dekal i miljözonen. Olika zoner tillåter olika dekaler. Du får rätt när du köper dekal till din bil. Grön, röd eller gul dekal. Bensinbil efter 96 är grön, typ. Dieslar ska ha partikelfilter för att uppfylla högsta/gröna.
Låt mig gissa att det slutar med att bilar som är mer än 5 år eller inte uppfyller ett miljökrav får en extra skatt eller något i den stilen.
Pengarna skall ju fortfarande rulla in till statskassan så förbjuda bilar lär dom inte göra utan att ha säkerställt att det rullar in pengar.

Varför inte testa att sätta en gräns i stil med "bilar producerade före 1/1-2010 får inte köras i stan" och se om det blir någon skillnad?
Böter kan delas ut med hjälp av kamerorna via biltullarna och påträffas den och böterna inte är betalda så skrotas den direkt.
Då har vi dessutom löst problemet med bilmålvakter då bilen ryker på plats.
De enda som drabbas är ju dom som inte har råd...
[quote="sthlm"]Låt mig gissa att det slutar med att bilar som är mer än 5 år eller inte uppfyller ett miljökrav får en extra skatt eller något i den stilen.
Pengarna skall ju fortfarande rulla in till statskassan så förbjuda bilar lär dom inte göra utan att ha säkerställt att det rullar in pengar.

Varför inte testa att sätta en gräns i stil med "bilar producerade före 1/1-2010 får inte köras i stan" och se om det blir någon skillnad?
Böter kan delas ut med hjälp av kamerorna via biltullarna och påträffas den och böterna inte är betalda så skrotas den direkt.
Då har vi dessutom löst problemet med bilmålvakter då bilen ryker på plats.
De enda som drabbas är ju dom som inte har råd...[/qu
Skulle bli dyrt för mig . Årsm -10 tillverkad 09/09. 110 tusen åt skogen

Nu hittade jag ställmotorn och länkarmen[…]

Ingen internetanslutning via SIM

Jag stoppade in ett splitter nytt SIM-kort till et[…]

Carplay Trådlös adapter

v @XRay89 , Blev ingen tull sist jag beställd[…]

LED ramp och XBB dongle

Nu har min bil varit in till Innoware Development […]