Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av P165B
jovisst är det så.
Men har för mig att det blir körförbud efter 30 dagar om man inte ombesiktar? Tar då ytterligare 30 dagar innan kravet på ombesiktning bortfaller.
Funderar istället på att ställa på bilen och "provköra" tiden före inställelseperioden för att undvika risken för ombesiktning :roll:
av Schmoyoho
Har du körförbud så har du körförbud men besiktar du utanför perioden utan att åtgärda tvåorna blir du antingen tvungen att göra dubbla bes som någon skrev, efterkontroll plus ny bes, eller vänta ut tiden tills två månader gått för att skippa efterkontrollen.

Antingen betalar du cirka 700 kr för att få köra bilen lagligt i augusti och återstoden av juli (om du ens får någon anmärkning) eller så väntar du till september.
av P165B
Har ordnat försäkring 1 aug. Ja jag brukar inte vara orolig för att besikta. Men det här är lite av ett lotteri. Den här bilen har i princip varit slaktad innan jag återupplivade den. Motor, låda styrväxel, ratt, instrument, kardanaxel avgassystem mm.mm. var bortplockat när jag köpte den i vintras. Den hade stått några år så jag är osäker på om bromsar funkar till 100% även om jag motionerat och bytt en del prylar. Vill nog köra den på landsväg för att känna om bromsarna tar som de ska innan jag köper en lott på Bilprovningen.Vi får se hur det går :)
av PerreS
P165B skrev: Funderar istället på att ställa på bilen och "provköra" tiden före inställelseperioden för att undvika risken för ombesiktning :roll:
Har bilen köris får man bara köra kortaste väg till verkstad för reparation och kortaste väg till besiktningsstation. Man får inte köra hem från verkstaden och sedan till bes alltså. Förr fick man provköra i samband med reparation men den regeln togs bort för 10-15-20 år sedan, minns inte exakt.
av Schmoyoho
Vad är det i bromsväg som måste provköras på landsväg? Räcker väl att köra några varv runt kvarteret lite försiktigt, ev. dra upp i 40-50 och bromsa lite hårdare och se o mden drar åt något håll.
av P165B
Jag bor på landet och har inget kvarter att köra runt :o Ska försöka upptäcka vibrationer, och Bränna bort rost och beläggningar på bromsarna. Blir inte så mycket effekt i 40.

Ja förbud mot provkörning verkar knasigt. Men jag kan tänka mig att det missbrukats för mycket? Jag får väl alltid vara på väg till Bilprovningens drop-in.

Känns bilen ok så kan jag bli modig och besikta redan före 1 sept :)
Nya Volvo XC70 PHEV

EU har tullar på 100% elbilar från Kin[…]

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

Kupéfläkten står still

Ja den här bilen har jag fått för […]