Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
En till generator och en till ac. Ac sitter längst in, byt helst båda. Ac remmen är en stretchrem och saknar spännare, så den är lite bockig att få dit utan verktyget. Men det går.
Generator, byts som vanligt. Kolla spännaren (ännu hellre byt den)
Användarvisningsbild
av snepo
TommyP86 skrev:En till generator och en till ac. Ac sitter längst in, byt helst båda. Ac remmen är en stretchrem och saknar spännare, så den är lite bockig att få dit utan verktyget. Men det går.
Generator, byts som vanligt. Kolla spännaren (ännu hellre byt den)
Okey ja spännaren byter jag självklart. Vad är det för verktyg? Går det att byta från motorrummet? Eller ska jag ta bort hjul och innerskärm? Förmodar att Ac remmen är minst lika gammal. Generator remmen har massor med torrsprickor.
Användarvisningsbild
av snepo
TommyP86 skrev:Jag brukar ta den underifrån, och "rulla på den" (acrem)
Det går men är inte värst roligt. Har i regel hjul av och innerskärm nere.
Okey antar att generatorremmen tas samma väg. Ska handla delarna imorgon. Sen ge mig på det. Tack för infon
Användarvisningsbild
av snepo
snepo skrev:
TommyP86 skrev:Jag brukar ta den underifrån, och "rulla på den" (acrem)
Det går men är inte värst roligt. Har i regel hjul av och innerskärm nere.
Okey antar att generatorremmen tas samma väg. Ska handla delarna imorgon. Sen ge mig på det. Tack för infon

Så då har man servostyrning och laddning igen. Trångt det är att byta dessa remmar. Fast så är det väl på alla bilar med tvärställd motor
Jag har en fråga om drivrem. Jag kollar på biltema där min motor har beteckning B5254S
På biltemas sida ser jag en rem som står passar till motor B5254FS med Ac. Är det samma motor?? längd på drivrem??
Sen skall man väl ha ett verktyg med en fyrkantsbit framme så man kan vrida spännaren för att sätta på den nya remmen ?? Är det så man gör?
Min volvo V70 är från 1998.
MVH Uno Härdell
av Denesfay
Glöm inte att även byta remhjulet på generatorn! Detta är något nytt jag har lärt mig nyligen. Dom slits också och skall bytas samtidigt som spännaren. Ta en titt på denna video så förstår ni varför:

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]