Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HA4g3N
Åkte en sväng på 7 mil. På vägen hem så började det lukta bränt efter halva vägen ca.
Vi trodde det var något annat som luktade då det var gärden mm i närheten.

Kom in i stan och hör hur bilen låter, såsom att bromsarna ligger på (rasslar lite) men efter att bilen lade av och att jag fick länpa för att få igång den så förstod jag att det är motorn som går tungt..
Starta bilen och åkta hem dom sista 300m försiktigt.

Parkerade bilen och spelade in ett videoklipp.

Ja det låter inte bra! Har motorn skurigt?
Olje och vattennivån är ok. Tempmätaren likaså.

Bilen har gått ca. 400 mil efter service men den har stått i varmgarage i ca 2 år efter det..

Bilen är från 2001 så någon motor garanti finns väl inte heller.

Tips är välkommna.
Ska lämna in den till bilmek och se vad dom säger.
Senast redigerad av 1 HA4g3N, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av HA4g3N
TommyP86 skrev:Skuren ac-pump eller magnetkopplingen på ac-pumpen känns som ett alternativ, testa filma pumpen och lägg upp här

Hej Tommy!

Tack för ditt svar.
Ja det låter faktiskt ifrån vänster sida om motorn när man står enligt filmen som jag lade till här ovan.
Samt att AC:n faktiskt lade av helt på vägen hem så det skulle kunna vara detta!

Blir jävligt glad om så är fallet! :-)

Kollade rumt lite i forumet efter ac pump och det är exakt samma symtom som
Vi upplevde. Tack för sådant snabbt svar :p
av Knatch
HA4g3N skrev:
TommyP86 skrev:Skuren ac-pump eller magnetkopplingen på ac-pumpen känns som ett alternativ, testa filma pumpen och lägg upp här

Hej Tommy!

Tack för ditt svar.
Ja det låter faktiskt ifrån vänster sida om motorn när man står enligt filmen som jag lade till här ovan.
Samt att AC:n faktiskt lade av helt på vägen hem så det skulle kunna vara detta!

Blir jävligt glad om så är fallet! :-)

Kollade rumt lite i forumet efter ac pump och det är exakt samma symtom som
Vi upplevde. Tack för sådant snabbt svar :p
Min s60 lät sådär i slutet innan jag bytte acpump.
Dock gick motorn inte tungt och det luktade aldrig bränt.
Det gick på 5600:- inkl NY acpump, trycktest, tömning och påfyllning samt multirem.
pumpen köpte jag på blocket av en som köpt fel.
Användarvisningsbild
av HA4g3N
Knatch skrev:
HA4g3N skrev:
Min s60 lät sådär i slutet innan jag bytte acpump.
Dock gick motorn inte tungt och det luktade aldrig bränt.
Det gick på 5600:- inkl NY acpump, trycktest, tömning och påfyllning samt multirem.
pumpen köpte jag på blocket av en som köpt fel.

Okej, Jag har fått två seriösa offerter för åtgärd här i stan.

Speedy:
kompressor 5360Kr
Arbete 3750Kr
total 9060Kr

Aspholmen Bil & Dieselteknik AB:
Kompressor 4550Kr (1855-89069)
Arbete 2086Kr
Service AC 995Kr
totalt 7 736Kr

Speedy lämnar 3 års garanti och Dieselteknik 1år.
Troligen så kör Speedy på reservdelar från Mekonomen då dom oftast är dyrast och säkert minst krångel för dom att montera antar jag.
av VOLVOGER
Lånar tråden lite.. jag kommer snart bli en s60 ägare. Och har fått många tips om just ac pumpen.

Vart är den? Och hur skall den låta? Eller ska den låta överhuvudtaget?
av 2ägaren
Jag hade kollat närmare på vad garantin gäller i verkligheten när det väl gäller. Låter det som att du får ny vid fel och gratis arbete då så är det säkert värt de extra tusenlapparna.
av Knatch
Okej, Jag har fått två seriösa offerter för åtgärd här i stan.

Speedy:
kompressor 5360Kr
Arbete 3750Kr
total 9060Kr

Aspholmen Bil & Dieselteknik AB:
Kompressor 4550Kr (1855-89069)
Arbete 2086Kr
Service AC 995Kr
totalt 7 736Kr

Speedy lämnar 3 års garanti och Dieselteknik 1år.
Troligen så kör Speedy på reservdelar från Mekonomen då dom oftast är dyrast och säkert minst krångel för dom att montera antar jag.[/quote]

Ska du lägga så mycket pengar så föreslår jag att du vänder dig till rejmes på lillån. För ingen av dom nämnda verkstäderna utför ett bra jobb. Den enda som kan nåt på speedy är Monir. Han är grymt duktig men tyvärr är dom fler där.
Ca 9k skulle jag få betala på rejmes. Om jag vore du hade jag kört där utan tvekan
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]