Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag tänkte montera en bensinvärmare i bilen (XC70 -02) då den helt saknar någon form av motorvärmare och sambon skall köra bilen till dagis/jobbet i vinter. Efter att ha lusläst den monteringsintruktion som volvo tillhandahåller så insåg jag att det inte verkar vara alltför svårt så jag tänkte göra monteringen helt själv.

Jag fick nu tag på en värmare på skroten för 2000:- och tänkte provköra den innan montering.
Är det svårt att göra detta? Det borde väl gå att ansluta två vattenslangar till en hink med vatten och bränsleslangen till en burk bensin och sedan köra 12 Volt på rätt kontaktpar (vilket det nu är). Finns det andra sätt att kolla värmaren om den fungerar? Läste om andra som använt multimeter för att mäta resistansen över vissa delar av värmaren för att se om den är OK.

Går det att hitta detaljerad bensinvärmarinfo någonstans som kan hjälpa mig att provköra värmaren i "bänk"?
Står det något i Haynes instruktionsbok för Volvo V70 kanske?

När jag pratade med verkstaden så sade de att man förutom programmering av värmarfukntionen även behövde byta blinkersspak, stämmer det? Jag trodde det var samma blinkersspak som original men med fler inprogrammerade funktioner?

Är det bara Volvo som kan genomföra inprogrammering av bensinvärmare eller finns det andra (billigare) alternativ?

Övriga tips angående montering av bensinvärmare är varmt välkomna!

Med vänlig hälsning

Andreas
När det gäller provkörning och all annan körning, så skall man inte köra en kort stund och konstatera att den snurrar och sedan stänga av.
När man har startat den så skall man låta den gå i 10 minuter eller däromkring. Om man avbryter driften för tidigt så kommer den att sota igen och du blir inte nöjd med din värmare. Detta gäller alltid. Man skall även köra några "motionskörningar" på sommaren även om det inte är kallt.

Du kan du ju helt enkelt ansluta en ½" vattenslang från en kran. Öppna kranen lite måttligt, en vanlig cirkulationspump till en känd bilvärmare pumpar 15 liter i minuten. Ta det som ett riktmärke. Du behöver alltså inte öppna kranen på max. Låt det rinna ut i en hink. Vanliga hinkar rymmer väl 8 - 10 liter? Då kan du uppskatta tiden och flödet vad det skulle bli för att komma upp i 15 liter på en minut. Känner du också efter en liten stund att det är varmvatten som kommer, så är det ju ännu bättre.
Men en viktig sak, hanteringen av bränslet. Rigga upp din värmare vid provet på ett sådant sätt att elektriska gnistor i provisoriska kabelkopplingar inte antänder bränslet eller ångorna därav!
Jag har eftermonterat bensinvärmare på min V70 -02 och det var inga större bekymmer. Guld värt att ha på vintern! :)
Tänk dock på att verkligen få med allt om du handlar en värmare från skroten! Bäst brukar vara om man får skruva själv så man både får med allt och kan ta bilder och dokumentera hur delarna sitter fast!

Du behöver värmaren med vattenpump och styrbox. Bränslepumpen sitter antingen på själva värmaren (äldre utförandet) eller i en vagga bak vid tanken. Vaggan (sitter fastnitad) och ledningarna från tank samt fram till motorrummet behövs. Även sugröret som går ner i tanken och kablaget till pumpen som ansluter i plinten under baksätet.
Framme i motorrummet så behöver du den långa krokiga bränsleledningen av plåt samt clipsen som håller fast den i framvagnsbalken.
Vattenslangar till motor och kupé givetvis.

Värmaren är datastyrd så provköra den i bänk går mig veterligen inte. :| När den är monterad i bilen (all el är fördragen) så kan du dock starta den och testa alla komponenter om du har tillgång till VIDA. :)
I annat fall så kan du alltid ohm-mäta komponenterna samt provköra fläktmotor, glödstift och vattenpump med 12 V.

Ang. blinkersspaken så behöver du varianten för färddator. D.v.s. den med en ring som går att snurra på och två knappar.
Har du färddator nu så är det med andra ord lugnt.

Vad gäller mjukvaran så ta kontakt med "johnnype" här på forumet. Han kan programmera om bilens CEM ("huvuddatorn") och lägga till värmarfunktionen, bl.a. :-)-)
Nackdelen är att bilen blir ståendes under tiden som CEM är frånvarande.
Här är jag :)

Jo, jag har ju också monterat värmare (det är värt det!) men jag köpte monteringssatsen från Volvo för ca 3000kr utöver en begagnad värmare och då ingår faktiskt den nyare bränslepumpen man monterar bak vid tanken.

Testköra går men krävs en lös CEM och Vida inkopplat.. så det kräver kanske en bil om man inte råkar ha en lika konstig hobby som mig, för då har man allt det där framme på arbetsbänken redan!

Saknar du färddator och måste köpa mjukvara för både det och värmaren på Volvo så lär det svida i plånboken, runt 3000kr/per mjukvara va? Då borde du låta mig hjälpa dig.

Låt mig tipsa om soe69 om du behöver delar! Han har det mesta och kan säkert fixa det du behöver annars. kontakta honom via PM på forumet.

Lycka till!
OK, då blir det nog att jag skippar provkörning och monterar in allt och håller tummarna 8)
Har också beställt hem monteringssatsen från Volvo (kostar 3800:- nuförtiden)

Jag tittade närmare på värmaren och konstaterade att ett par kablar är av.
En röd kabel i kontaktstycket är kapat (fem stift i kontakten, bara fyra kablar in i boxen på värmare). Dessutom sticker det ut en röd kabel från härvan från värmaren som även den är kapad, men det ser inte ut som de två ändarna har suttit ihop för det stämmer inte på längden, eller så har den gått av och någon har försökt laga den? Eller ska det sitta något däremellen som saknas på min värmare? Vissa snarlika modeller av Volvos värmare verkar ha ett mindre kontakstycke utöver det stora men det tror jag inte min ska ha.
Någon som vet hur det ska se ut?

Är färddator den där pixliga hi-Tech displayen som talar om hur långt det är kvar att köra innan tanken är tom?
varmare1.png
varmare1.png (52.66 KiB) Visad 4178 gånger

Jonnype, kan man komma över med bilen för programmering en lördag eller så?

Mvh

Andreas
CEM måste demonteras från bilen som sagt, jag har inte plats i mitt garage så du kunde stå där heller! Lättast för mig är ju såklart att det är en lös CEM jag får i handen eller via posten.

Sen så måste jag påpeka att du bör ha gjort en så kallad Service 2.0 eller köpt "Total CAN update" de närmaste åren, för då vet man att din bils styrboxar innehåller den senaste och kompletta mjukvaran till allt.

Har du långt att åka till Värmland?

Resten tar vi på PM!
Den äldre varianten av värmare har ett extra 2-poligt kontaktstycke. Vet inte vad det är till för ärligt talat. Brukar vara fastsatt och pluggat uppe i motorrummet.

I det stora kontaktstycket så har du plus på röd kabel (den som gått av), jord på svart och matning till bränslepumpen bak vid tanken på gul.
Lila/vit+grön/vit är för kommunikationen med CEM.

Har du så du kan se förbrukning o.s.v.. så har du färddator. :-)-)
Semestern tog slut innan jag hann färdigt med allt men nu är iallafall värmaren färdigmonterad och programmerad (på Volvo för 2200:-, vilket ger en totalkostnad på 8000). Jag har provkört en del och det verkar fungera OK, nästan så jag är lite stolt!

För den som undrar, så går det att göra hela jobbet utan lyft (om man är lite smal av sig) även om det var en del bök...

Monteringen av slangarna såg vid en första anblick totalt omöjlig ut (med tanke på alla slangar som redan finns i motorrummet) men på något sätt så lyckades jag med den biten också.

Kan också tipsa om att ta bort hela fronten för att komma åt lättare (står inte så i instruktionen), den är inte särskilt svår att få bort, men skaffa extra plastclips (för fastsättningen ovanför grillen) då dessa gärna går sönder.

mvh

Andreas

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]