Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Startade bilen i morse (S60 2.4 -02) och då tändes en lampa som enligt instruktionsboken betyder att avgasreningen inte funkar som den ska ?

Åkte till Volvo och fick reda på att det var, ECM-2110 Främre lambdasond, värmning. För hög signal ??? Killen tog bort larmet och lampan släcktes. Men givetvis kom den tillbaka nu i eftermiddag!

Någon som har något förslag på vad jag ska göra ?? Bör den bytas eller??
Det trista är att jag ska besikta bilen om en vecka !
av Frigge
Finns inget annat att göra än att byta lambdasonden.
Användarvisningsbild
av Gizz
Farsan hade ett liknande problem. För honom räckte det med att trycka dit alla slangar till luftfilterlådan ordentligt. Det är ju värt att kolla detta.
av Frigge
Gizz skrev:Farsan hade ett liknande problem. För honom räckte det med att trycka dit alla slangar till luftfilterlådan ordentligt. Det är ju värt att kolla detta.

Har aldrig sett att man får 2110 i felkod av dessa slangar :roll:
Användarvisningsbild
av Gizz
Frigge skrev:
Har aldrig sett att man får 2110 i felkod av dessa slangar :roll:
Det är möjligt att det inte är det felet. Farsan fick ett liknande problem nödvändigtvis inte samma då han inte kom så långt att de läste av felkoden. Han ringde till Volvoverkstaden och kollade vad felet kunde vara. De visste inte men sa att han var välkommen in dagen efter. Han kollade slangarna och hittade en lös slang. Kostade honom 3 minuter felsökning och reparation.

Tyckte bara att det kunde vara på plats med ett tips. Kostar ju inte många minuter att kolla.
Användarvisningsbild
av elmuppo
felkoden betyder ju att det är kortis. Hjälper nog inte att klämma på slangarna tyvärr.
Användarvisningsbild
av tracker
det kan vara glappis i kontakterna till lambdan
ta itu och sätt ihop kontakterna en gång för att kolla
av S60_2.4_-02
Jepp åkte på att byta lambdasond ! Men nu verkar allt funka som det ska :D
Det hela kostade 3144:- på Bilia ... sura pengar :evil:
av zenobia
Kan man byta själv tro? Enligt Vadis verkar det vara ett specialverktyg som behövs? JBs tar ju bara 1.075 kronor för en sond som gått mindre än 1000 mil. Jag åker gärna till GDS-hallen och svär i två timmar om jag kan spara 2.000 kronor.. :D
av zenobia
Speciellt om det nu är som Branx säger att dom håller 17-19.000 mil. Då byter jag ju hellre alla fyra på en gång och sparar typ 8.000 kr.

Edit:
I jakten på specialverktyg såg jag på Mekonomens websidor att det tydligen är en "reglersond" som sitter först, denna kostar 2.050 kr och den bakre är en "diagnossond" som bara kostar 1.415 kr. Är Mekonomens prylar lika bra som original eller är det en "passar-alla-bilar" som skall skarvas in i Volvos kabelsystem tro?

Hej, Vad är detta för grunka mitt uppe […]

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]