NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersjohansson84
Hej jag och sambon hade hämtat en husvagn med hennes v50 igår. När vi kom ut på e45 och jag gasade på som vanligt och helt plötsligt så varvar bilen upp till ca 5000 varv och den går även när jag tog ut nyckeln. Dödade den via växel.
Den började ryka kraftigt vitt och även koka, skvätte ut vatten runt expansionskärlet.

Vad är felet?
Är det partikelfilter som sotat igen (läste om det)?
Eller kan det vara turbon som rasade?

Tacksam för alla tips och råd
av Gelis
Motorn började troligtvis gå på motoroljan då det inte hjälpte att stänga av med nyckeln.

För att motoroljan ska komma upp till förbränningsrummen så har ju något helt klart rasat. Topplockspackning kanske då det bubblade i expansionskärlet.
Ryker gör det när en diesel skenar.
Gelis skrev:Motorn började troligtvis gå på motoroljan då det inte hjälpte att stänga av med nyckeln.

För att motoroljan ska komma upp till förbränningsrummen så har ju något helt klart rasat. Topplockspackning kanske då det bubblade i expansionskärlet.

Vattnet som bubblade ur expansionskärlet kändes fet och oljenivån är jättemycket över max nu.
Användarvisningsbild
av RichardCardell
andersjohansson84 skrev:
Gelis skrev:Motorn började troligtvis gå på motoroljan då det inte hjälpte att stänga av med nyckeln.

Vattnet som bubblade ur expansionskärlet kändes fet och oljenivån är jättemycket över max nu.
Då har du nog svaret där, dålig toppackning.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av dieselputte
Är väl i inget som behöver rasa för att det skall bli så här...

Historiken talar för mer , eller mindre ständig regenerering av partikelfiltret (eller läckande spridare), vilket leder till att diesel letar sig ned i vevhuset mellan kolvar och cylindrar. När nivån blir för hög letar sig mer och mer vevhusångor in i insuget via vevhusventilationen och till slut rusar motorn. När den rusar blir suget via vevhuset större och detta pågår oftast tills motorn rasar. Bra av dig att fimpa motorn via en växel, hoppas det inte har blivit för stora skador.
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]