Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 800serien
joel80 skrev:Ge det 7-8 år så kommer du stå där och längta efter att kunna köra elbil (om du inte haft råd att köpa redan...)
Ingen kommer vilja köra gammal seg tråkig fossil. ;)
Fossilbil har funkat i över 100 år, finns väl ingen anledning till att ge upp ett vinnande koncept? :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
Exakt samma sak sa man nog om hästar i början på 1900-talet.. ;)

Första bilden ska vara tagen 1910 i New York:
Bild

Andra bilden samma gata 1913... alltså bara tre år senare:
Bild

The horse is here to stay, but the automobile is only a novelty—a fad.
President of the Michigan Savings Bank

Det kommer ta lite längre tid då alla inte kan köpa ny bil direkt, men jag tror att vi är på väg in i en lika stor omsvängning vad gäller fortskaffningsmedel som bilen kontra hästen var då.

Edit:
Den här bilden brukar också användas i jämförelser, den är från 1900, också 5th ave:
Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Hm.. Slösade bort 3 minuter av mitt liv med att kolla på några coldcrank-videos. Jag tar gladeligen emot den fördelen att slippa sånna videos i framtiden! Det var om nått väldigt osexigt..
Användarvisningsbild
av joel80
Är det seriöst en grej folk gillar att kolla på!?
av Henryk
När jag skummar den här långa tråden slås jag av att många inte verkar veta att så länge elförbrukningen ständigt ökar i Sverige (och det gör den fortfarande ) så tillverkas all "extra" el av fossila bränslen. Eftersom elbilar är ett nytillskott som måste försörjas med ökad elproduktion så kan man säga att de drivs till 100% med fossila bränslen. Idag är det minst lika bra för miljön att köpa en snål diesel och elda upp oljan direkt där den bekövs. Tråkigt men sant.
Sen är det helt annan sak att bilen är tyst, accelerar fint osv... :-)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

Släcka felkod

XC90 2,5T-2003 Har bytt stereo och mycket riktigt[…]

XC60 MY27