Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

exakt, är säkert nästan mer miljövänligt att låta bilen stå på tomgång för att få upp värmen innan man far på vintern, än att starta bränslevärmaren
Nu hittar jag inte länken, men tyska Dekra gjorde visst ett test för några år sedan där man konstaterade att de totala utsläppen från en dieselbil var som lägst efter att man kört dieseldriven värmare...värmaren förbrukning inräknad givetvis.
Bland annat så är förbränningen i värmarna i sig förvånansvärt effektiv, dessutom behöver dom inte driva runt en mängd rörliga delar för att alstra värme..

/Thomas
Det är väl också så att en dieselmotor är som absolut smutsigast och spyr ut mest gifter då den är kall.. Och att starta en kall diesel och sen köra tomgång ett tag är dumt för både motor och miljö. Startar man och kör direkt blir bilen snabbare varm än vid tomgång och det är bättre för motor och miljö.
joel80 skrev:Det är väl också så att en dieselmotor är som absolut smutsigast och spyr ut mest gifter då den är kall.. Och att starta en kall diesel och sen köra tomgång ett tag är dumt för både motor och miljö. Startar man och kör direkt blir bilen snabbare varm än vid tomgång och det är bättre för motor och miljö.
Kör man värmaren en stund innan så lär det vara ännu bättre.

/Thomas
Lucif3r skrev:
wissel skrev:Plus att det dessutom är olagligt.

Det beror på område... Men i snitt är det väl max 2min på tomgång om jag minns rätt?
Tror att det är max 1 minut där jag bor :???: men det är inte någon som bryr sig om det :lol: och föresten så står det ju bara tomgångskörning så med andar ord kan man ju lägga sig runt 2000 rpm då är det ju inte tomgång, eller varvstoppen för dom som vill :mrgreen:
Jovisst, absolut.. Alla har dock inte möjlighet att köra igång värmare innan.

Fast rent förbrukningsmässigt tjänar man inte något på att köra värmare innan. Den förbrukning som går åt för att värma upp spar man inte in på den något lägre förbrukning man har dom första kilometerna/halvmilen med varm motor.
joel80 skrev:Det är väl också så att en dieselmotor är som absolut smutsigast och spyr ut mest gifter då den är kall.. Och att starta en kall diesel och sen köra tomgång ett tag är dumt för både motor och miljö. Startar man och kör direkt blir bilen snabbare varm än vid tomgång och det är bättre för motor och miljö.
Startar man en euro 6 diesel i garaget så märker man inget överhuvudtaget.
Råkar man dra igång bränslevärmaren i samma garage håller man på att avlida direkt och kläderna luktar dieselböckling hela dagen..

Jag har provat.
VolvoB20 skrev:
Startar man en euro 6 diesel i garaget så märker man inget överhuvudtaget.
Råkar man dra igång bränslevärmaren i samma garage håller man på att avlida direkt och kläderna luktar dieselböckling hela dagen..

Jag har provat.
Intressant. Vad för slags bränsle kör du på då? Gammal frityrolja från lokala kebabhaket? Jag kör min dieseldrivna värmare i garagelänga i 10 minuter på vintern när det är minusgrader och det är inget som sätter sig i kläder eller ens bilens inredning. Man märker inte ens av någon avgasrök.
Min värmare luktar inte mkt heller.. Men sen är det inte heller så att värsta avgaserna måste lukta värst. Partiklar och ozon lär vara luktfria...
Jag får hålla med B20, om dieselvärmaren råkar starta just när man kör in bilen i garaget så fortsätter den gå i någon minut och det luktar inte gott.. Däremot kan man starta motorn i garaget utan någon som helst lukt
Trasig ABS givare, men var?

läste ut min grannes V40 med min iCarsoft CR […]

Släcka felkod

Batterireset (lyft pluspolen nån minut med a[…]

Jag har nyligen köpt en Volvo v70n 2,4d fr&ar[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]