Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaderlof
Tjenare! Har en v70 2.4 sugis om det spelar någon roll och tänkte nu dra rakt rör efter katten och då jag inte har lust att pröva mig fram vilka rör jag ska köpa från biltema tänkte jag kolla om någon här snabbt kan svara på vilka rör ni har använt dvs vinklar och längder. Har 2,5 tum om det också spelar någon roll. Mvh Jaderlof
av TobbeViktor
Min första fråga måste bli, varför? Förstår att du vill att bilen ska bröla, men du riskerar ju dessutom att tappa effekt + att den går sämre.
Andra frågan: Har du mätt nånting? Blir väl lättare än att testa sig fram.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Rör han inget på det främre röret så borde det inte vara någon direkt effektförlust ??:-/

Annars det enklaste men dyrare alternativet är ju att köpa ett sportavgas system från BSR eller något liknande. Nu har du ju den fördelen att det är en sugmotor som brukar bröla på rätt bra med original rör till skillnad mot turbomotorerna där själva turbon fungerar som en typ av ljud dämpare, därav att turbomotorerna går tystare än sugmotorerna på tomgång samt när man kör.
av jaderlof
DayDreamer skrev:Rör han inget på det främre röret så borde det inte vara någon direkt effektförlust ??:-/

Annars det enklaste men dyrare alternativet är ju att köpa ett sportavgas system från BSR eller något liknande. Nu har du ju den fördelen att det är en sugmotor som brukar bröla på rätt bra med original rör till skillnad mot turbomotorerna där själva turbon fungerar som en typ av ljud dämpare, därav att turbomotorerna går tystare än sugmotorerna på tomgång samt när man kör.

Problemet är att det brölar inget trots att den bakre dämparen är plockad. Effektförlust skiter jag i vill bara att det ska låta maffigare än det gör nu, har satt på en japs i slutet nu
Användarvisningsbild
av DayDreamer
jaderlof skrev:
DayDreamer skrev:Rör han inget på det främre röret så borde det inte vara någon direkt effektförlust ??:-/

Problemet är att det brölar inget trots att den bakre dämparen är plockad. Effektförlust skiter jag i vill bara att det ska låta maffigare än det gör nu, har satt på en japs i slutet nu
Mysko för original sugisar brukar ju bröla på rätt så bra även med en intakt originalljuddämpare :o
av TobbeViktor
Om det är en - 00:a så låter den väl troligtvis lite mindre.
Reagerade på det själv när jag letade sugisar. Undrar om inte hela avgassystemet är snålare tilltaget på de senare årsmodellerna? Är ju dessutom en annan motor. Hur mycket hör man en V70N med sugis bröla? Annars är det väl byte hela vägen som gäller. Eller en turbo, som vrålar när det behövs.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En sugis behöver mottryck för att få någon effekt. Dessutom låter 5orna hemskt illa utan dämpare. För att få fram det råa härliga ljudet behöver man antingen en turbo, eller ett anpassat sportavgassystem - med dämpare. Fräsha polybussningar för alla motorfästen gör mycket för ljudet också.

En bekant har f.ö. en classic sugis, den låter bra mycket mer än min T5a på tomgång/lägre varv. Hon har huvuddämparen kvar och inget avgasläckage, dvs samma setup som min T5a, och som sagt, den låter - men inte vackert jämfört med min T5a. Min har ett rätt dovt "muller" på tomgång, hennes classic låter tämligen ihålig och mesig... Att plocka bort huvuddämparen skulle låta förjävligt. Inte ens en T5a skulle låta bra utan dämpare.
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
På våran förra v70n med 2.4 sugis 140 hästar bytte ha bara ut sista dämparen mot en liten 2,5" dämpare från biltema o sen ett rostfritt 3" rör efter den lät lite lagom mullrigt o dovt utan att störa när man låg på landsvägen
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det är väl en fas många med nytt körkort ska gå igenom, men man kommer snart till insikt om är att ju tystare bil man har ju mer bus hinner man med innan någon retar sig på en ;)
Foringer / Bussinger V90 CC

220' km. 2017. Luft bak og aktive støtdempe[…]

AC problem V70 2016 D3

Jag har ingen möjlighet att kunna läsa a[…]

Har du en bild på dina fälgar?

Däck dimensioner

Du har alltså sänkt den med fjädra[…]