Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Får felkod 1-2-3 ''Signal från kylvätsketemperaturmätaren saknas''
Monterat en ny tempmätare utan resultat.

Frågan är om man kan dra kabeln direkt till styrboxen? om man vet vart den ska.
Senast redigerad av 1 cahlle, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Varför inte kolla kontaktstycke och kablar med hjälp av en multimeter, att börja göra lappverk av systemet är inte någon bra lösning. Vilken tempsensor är det förresten du bytt, är det den som sitter längst fram på motorn eller den som sitter längst bak? Den som sitter längst bak är den som kan ge felkod och SKALL VARA en tempgivare med SVART kontaktstycke eftersom du uppenbarligen har LHJ 2.4 motorsystem.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
På min motor (B234F) hade jag problem med kontaktstycket, det ena stiftet satt inte fast ordentligt utan trycktes in i kontaktstycket så det kom aldrig i kontakt med givaren. Fick lossa på gummiskyddet och "hålla emot" med en liten skruvmejsel, så funkade det. På B234 motorn sitter givaren mellan 1-a och 2-dra cylindern, men på alla andra(B230) motorer sitter den mellan 3-dje och 4-de (och kan förväxkas med knackgivaren). På en del motorer hänger även en inte använd kabel med samma kontakt som kan förväxlas.
Sedan måste felkoderna nollas, annars ligger dom kvar i systemet
av cahlle
juste.. ska till läggas att det är en 240 med b230fk.
den bakre ''svarta'' bytte jag men det är ändå likadant efter bytet.
Men ska prova mäta som du sa gnestakalle. Är det volt? och vad bör det vara isf om det ska funka?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
I första hand skall du kolla att det finns en sluten krets som skall ge en viss resistans som skiftar beroende på givarens temperatur.

Mvh GK
av cahlle
gnestakalle skrev:I första hand skall du kolla att det finns en sluten krets som skall ge en viss resistans som skiftar beroende på givarens temperatur.

Mvh GK
Jag hittade någon tråd ang hur man felsöker detta på rätt sätt. Ska försöka hitta den igen
av cahlle
Idag mätte jag lite. Har en skit multimeter så kanske därför den visa så konstigt..
Jag läste på olika forum och fattade som att man kunde mäta lite olika.
2,156 OHM mellan stiften på kontakten.
09,45 V mellan stift 1 och jord.
Vet inte vad jag gjorde men nu lyser inte lambdan längre. Och bilen beter sig inte konstigt längre. Men den går den skumt på tomgången fortarande. Som att tändningen står fel. Men det sitter biltema tändkablar på som jag ska byta i första hand. Kan ju vara en bidragande orsak till problemet.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan bero på läcka eller läckor i vakuum eller luftslangar, kan även bero på en läckande insugspackning.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hur står det till med fördelardosan? Bytte du även kabeln mellan fördelardosa och spole? Kollade du efter läckor med hjälp av startgas?

Mvh GK
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]