Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Zanetti skrev:Hej.

Jag beställde en V90 tidigare denna månad, men har nu börjat vela angående mitt val av växellåda. Jag valde den manuella lådan eftersom jag dels bara har kört manuell låda under den tid jag haft körkort, och dels för att man sparar ett antal tusenlappar. Så här i efterhand har jag sökt runt lite på internet angående manuell vs automat, och den samlade bild jag fått är att manuell låda håller på att dö ut i ganska rask takt. På nya bilar (och framför allt bilar i V90:s prisklass) verkar automatlåda beställas i solklar övervägande majoritet. På en del bilar går det numera inte ens att beställa manuell låda.

Så som utvecklingen har skett senaste åren så är kanske det mest troliga att V90 inte kommer gå att beställa med manuell låda inom några år. Hur tror ni att detta kommer påverka bilens andrahandsvärde? Och rekommenderar ni mig att ändra min beställning till en automatlåda?
Ta det du vill ha, köp inet bil efter vad andra tycker och andrahandsvärdet. Och när det gäller en V90 spelar det ingen roll, den kommer bli lika lättsåld iaf om 5år är när du tänkte avyttra den.

Jag föredrar själv manuell men kör idag auto i XC60in och ska jag vara ärlig är Volvos 6 och 8stegade lådor inget vidare, men det är rätt så bekvämt i med auto men jag kan lika gärna köra man, jag tänker inet ens på att jag växlar, det sitter i ryggmärgen.

Så köp det du föredrar, det är du som ska köra bilen, ingen annan
Manuella till VEA är ju ett lyft mot tidigare lådor också för den delen.
V90 lär vara sånt sug efter så det bör inte bekymra dig.
Det blir fint med manuell låda, synd att det inte finns till bensinmotorerna men det kanske kommer med T4. Visst, automatlåda gör att man får Queue Assist men i ärlighetens namn är den funktionen ganska kass. Hade det i en sprillans V40 CC som jag körde häromveckan och det var väldigt segt, kändes som att det tog flera sekunder innan den reagerade. Bra på pappret men inte i verkligheten.
Zanetti skrev:Stort tack för all respons!
En annan anledning till att jag valde manuell var att jag även har en andrabil med manuell låda. Till er som skiftar mellan bilar med manuell och automat: Känns det ovant att gå över till en manuell bil efter att man kört en bil med automat? Eller sitter den manuella körningen i ryggmärgen ändå så att det inte brukar innebära problem?
Jag kan ibland glömma bort att växla ner eller koppla ur när jag kör vår bil med manuell växellåda efter att ha kört automat ett tag.. :D Speciellt efter man legat ett litet tag på t.ex motorväg och svänger av... Då kan det hända att man hinner sakta ner så det börjar hoppa innan jag kommer på att jag måste koppla ur! ;)
Zanetti skrev:Stort tack för all respons!
En annan anledning till att jag valde manuell var att jag även har en andrabil med manuell låda. Till er som skiftar mellan bilar med manuell och automat: Känns det ovant att gå över till en manuell bil efter att man kört en bil med automat? Eller sitter den manuella körningen i ryggmärgen ändå så att det inte brukar innebära problem?

Jag kör manuell på jobbet och Auto privat, utan problem
Gillar du att KÖRA bil = Manuell
Gillar du att ÅKA bil = Automat

Har både och, bägge har sina fördelar. Men om jag måste välja så tar jag manuell, ger helt enkelt
en bättre känsla av att vara "ett med bilen".
Att beställa en ny, eller köpa en begagnad, V90 (eller motsv. konkurrent) med manuell låda skulle aldrig falla mig in. Du väljer givetvis det som passar dig bäst, men jag tror att en stor majoritet resonerar likadant (ffa ej bilintresserade vilket vi som skriver här får anses vara - att en eller två här föredrar manuell säger alltså inte särskilt mycket) och att det därmed kommer påverka andrahandsvärdet.
Jag tycker absolut inte det är fel att välja en manuell-låda, är väldigt vanligt med det i väldigt många länder i Europa så att den kommer försvinna har jag väldigt svårt att tro... Tex Tyskland så väljer otroligt många manuell före automat, dock i Sverige så har automaten blivit mera poppis av någon lustig anledning.
Självklart så kommer det säljas mera automat men tror att när det väl finns en manuell låda på beg-marknaden så kommer den nog säljas väldigt fort när det inte kommer finnas allt för många att välja på.
Roligt att någon väljer att köra bil på riktigt 8) :wink:
Framför allt dieselmotorer har ett snävt varvtalsområde där man har vrid och då är det viktigt att ligga på rätt växel. Mycket lättare med automat. Hade en BMW 525d manuell med 3-liters rak sexa för några år sedan. Ångrade varje dag att jag inte hade valt automat. Mina två senaste 520d har varit 8-växlade automater och jag skulle aldrig välja något annat nu.

Vi har en manuell BMW 116i i familjen också och den är harmonisk med manuell låda. Inga som helst problem att växla mellan bilarna.

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]