Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SchultzDuvy
#1096106
Hej!

Jag arbetar mycket med min Volvo 940, såväl ovan som under bilen.

Så här i efterhand börjar jag undra om jag gör på rätt sätt?

Hittills har jag alltid lyft upp bilen med garagedomkraft som i sig håller kvar bilen. Sedan har jag pallbockar som stöd under balkar fram eller bak, beroende på var jag jobbar med den.

Ibland använder jag många pallbockar och 2 domkrafter.

Det jag reflekterat över är om man verkligen ska ha typ 5-10 mm mellan balk och pallbock?

Om domkraften ger vika så faller ju bilen som bekant 5-10 mm på pallbockarna och jag överlever.

Antar även att bilen tål ett sådant fall, eller?

Finns det någon bättre möjlighet till ställe under bilen att ställa själva pallbockarna direkt mot bilens chassi?

Eller fungerar det lika bra att göra som jag gör?

Det känns både farligt och vingligt att ställa ner bilens balkar direkt mot pallbocken.

Dels är jag rädd för att buckla till balk eller golv. Dels är det inte jämnt mellan pallbock och balk eller golv!

Hur rekommenderar Volvo själva att man ska göra på 740 eller 940?

SchultzDuvy
av SchultzDuvy
#1096124
Hej igen!

Nu såg jag en äldre tråd i forumet om detta som verkar mycket bra!

Det här med att lyfta bilen där bak i kåpan på bakaxeln samt i framvagnsbalken under motorn med pallbockar under varje domkraftsfäste verkar ju lovande.

Framvagnsbalken har en förstärkning där som ska tåla detta men hur är det med kåpan för drivkraften bak?

Är den tillfredsställande jämn för en domkraft?

Läste om att man ska ha i friläge då. Detta då bilens rörelse ska motsvara domkraftens rörelse.

Fungerar det lika bra med parkeringsbroms och växel i samt att spärra domkraftens hjul istället?

Hoppas på svar!

SchultzDuvy
av rid54
#1096195
En normal garagedomkraft med en lyftande arm kommer att vilja dra bilen lite när den kommit upp en bit. Det är viktigt att endera bilen eller domkraften kan röra sig då. Jag brukar föredra att ha bilen obromsad, den rullar lättare än domkraften för det mesta. Att lyfta i bakaxeln ("klumpen", växelhuset) på en bil med stel bakaxel är väl närmast en standardlösning, likaså framaxelbalken på en bil av din typ. Jag brukar använda mellanlägg för domkraften (gummipuck) och, beroende på hur balken ser ut, nån form av mellanlägg för pallbockarna ibland. Man ska nog egentligen aldrig ha mellanrum mellan bil och pallbock, utan släppa ned domkraften så att pallbockarna tar upp vikten och då kan du ju använda domkraften på nåt annat ställe sedan. Eller ge den ett par pumptag så den bidrar lite till att hålla bilen. Pallbockarna bak ställs med fördel på ömse sidor om växelhuset. Måste man palla under chassit, bör man välja nån del som ser stabil ut och det brukar väl gå att hitt på en sådan bil. En rejäl träplatta eller en bit träregel, 50X50 mm eller så mellan pallbock och plåt kan hjälpa till att fördela trycket lite, men det måste ju vara friskt trä.
ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]