Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Jag beställde en V90 tidigare denna månad, men har nu börjat vela angående mitt val av växellåda. Jag valde den manuella lådan eftersom jag dels bara har kört manuell låda under den tid jag haft körkort, och dels för att man sparar ett antal tusenlappar. Så här i efterhand har jag sökt runt lite på internet angående manuell vs automat, och den samlade bild jag fått är att manuell låda håller på att dö ut i ganska rask takt. På nya bilar (och framför allt bilar i V90:s prisklass) verkar automatlåda beställas i solklar övervägande majoritet. På en del bilar går det numera inte ens att beställa manuell låda.

Så som utvecklingen har skett senaste åren så är kanske det mest troliga att V90 inte kommer gå att beställa med manuell låda inom några år. Hur tror ni att detta kommer påverka bilens andrahandsvärde? Och rekommenderar ni mig att ändra min beställning till en automatlåda?
Skulle aldrig välja manuell växellåda i en så komfortinriktad bil som V90.
Kör man inte så väldigt mycket stadstrafik tycker jag det kvittar... Men... set som starkt talar för automat är om man har adaptiv farthållare! Då kan man låta bilen glida med typ själv i rusningstrafik eller liknande.. Väldigt skönt!
Precis som joel80 är inne på så kommer den adaptiva farthållaren inte fungera lika effektivt med manuell låda. Visa funktionen uteblir helt som t ex Queue assist. Känns som om hela Intellisafe Assist är designat med automatlåda som förutsättning. Dessutom, när man väl har vant sig vid automat vill man aldrig mer köra en manuell igen... Byt! :)
Håller med föregående skribenter att många funktioner kommer till sin fulla rätt med automat.
Ja hade en V60 -13 med alla säkerhetssystem men upptäckte snart att automat hade varit klockrent med t.ex. den adaptiva farthållaren.
Nästa bil beställdes med automat och det är min första bil med automat. Kan inte tänka mig att gå tillbaka till manuell igen!
Lite dyrare i inköp och kanske lite högre förbrukning. Det är ändå värt det, LÄTT!
oavsett bil så kommer jag aldrig mer köpa en bil med manuell låda, är mycket skönare och slippa vispa runt i oljan, det klarar bilen utmärkt själv :)

Du skulle nog valt automat, men det är väl en egen smaksak, du kanske hellre vill köra manuell?
annars borde du ta och provköra en 20-30mil i en bil med automat, gärna mycket stadskörning och även övriga vägar :)
Stort tack för all respons!
En annan anledning till att jag valde manuell var att jag även har en andrabil med manuell låda. Till er som skiftar mellan bilar med manuell och automat: Känns det ovant att gå över till en manuell bil efter att man kört en bil med automat? Eller sitter den manuella körningen i ryggmärgen ändå så att det inte brukar innebära problem?
Njae, svårt att gå mellan man. & aut. tycker jag inte men vid några ggr har man väl glömt frikoppla när motorn startas. Har ingen större vana att skifta mellan men hyr en del bil och då alltid aut.

Tycker du ska provköra om du fortfarande kan ändra, men även jag föredrar aut. och är glad att det blir allt populärare

Gäller tidigare modeller som jag först[…]

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]