Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
Min farthållare slutade plötsligt fungera.
Inga felkoder i VIDA såvitt jag kan se.
Kontrollmätte på pedalgivaren (kopplingen) idag, och den mäter ca 7kohm opåverkat läge, och ca 500ohm fullt intryckt.
Någon som har möjlighet att jämföra dessa värden med en fungerande givare?
av LaRy
Hej!

Jag har ett svagt minne av att värdena för din pedalgivar är rimliga. När min pedalgivare var sönder fungerade ej farthållaren. Men pedalgivaren gav då en felkod att den var sönder, inklusive information om motorproblem I displayen. Så jag tror att du skall gå vidare I din felsökning.
Min erfarenhet är att kopplingsgivaren är det enda som påverkar farthållaren såvida felet inte är dator relaterat. Tycker absolut du ska köpa 2st på skroten eller en ny för 4-5 hundrakronor. Tror absolut att det är den. Är den helt trasig så brukar man känna när man kopplar i 2ans växel, känns mycket hårdare då bilen inte får informationen att kopplingen tryckts ner.
Men sitter det inte motsvarande givare även för bromspedalen?

CRUISE tänds i DIM , men inget händer när jag försöker aktivera farthållaren.
Hade samma symptom på min, då hjälpte det ett tag att vrida den lite. "krattorna" som ligger mot spåren hade hamnat snett och gav således dålig kontakt. Passa på att rengöra när den är isär om det inte gjorts ännu :)
av LaRy
Vill bara tillägga att kopplingspedalsgivaren är lite skum. Jag jobbar en hel del med elektronik och tog isär min givare, putsade krattorna, tvättade resistansytorna, kollade kolbanan med lupp, mätte upp resistansen. Allt perfekt. Lik förbannat fungerade givaren ej på plats, ny hjälpte. Läste på amerikanska forumet Matthiews at många hade försökt att "putsa" just denna skjutpotentiometer utan att lyckas.
LaRy skrev:Vill bara tillägga att kopplingspedalsgivaren är lite skum. Jag jobbar en hel del med elektronik och tog isär min givare, putsade krattorna, tvättade resistansytorna, kollade kolbanan med lupp, mätte upp resistansen. Allt perfekt. Lik förbannat fungerade givaren ej på plats, ny hjälpte. Läste på amerikanska forumet Matthiews at många hade försökt att "putsa" just denna skjutpotentiometer utan att lyckas.
Ett tips är att granska krattorna med luppen.
Samt slipa dessa med den finaste smärgelduken eller 400 papper

Skickat från min SM-T705 via Tapatalk
Två saker:

1. Tänds CRUISE i DIM om pedalgivare är kass? Kanske är den på gränsen och ger signal med dålig kvalite, precis som i vilken gammal förstärkare som helst? Jag är ingen förespråkare att rengöra kolpotar, när dem e slut så är dem.

2. Vilken modul i bilen sätter felkod för kass pedalgivare? ECU? CEM?
Stefans 968

Va även en del riktigt hårda nyare bila[…]

B18 SU HS6 motor rusar

Om den skulle få för mycket bensin bord[…]

Konstigt ljud

Det låter verkligen som samma problem som ja[…]

Åk till skroten och köp en bygel dä[…]