- lör 23 jul 2016, 20:50
Antar att sensorn inte kan monteras fel, alltså om det bara är ett motstånd så går det inte att vända polariteten eller vad man ska kalla det. Efter som MY07-speglarna saknar sensor på höger sida från fabrik antar jag man redan gjort bytet till en sensor på vä sida = inga dolda sladdar att hämta.
Om du tittar på din vänstra backspegel så ska det finnas en liten plupp som sticker ner under spegeln, vilket är ena tempsensorn. Kanske finns någon urfasning eller liknande plats för montering i den högra spegeln där, annars är det väl det bästa stället att montera sensorn så att den är skyddad från sol.
johnnype skrev:Det där var inte riktigt sant, om jag tittar på en V70 2002 t.exTror jag läst någon som pratade om dubbla sensorer i en tråd om P3-bilar vilket avfärdades men bekant lät det ju. Konstig lösning att inte kunna använda samma tempgivare till mer än en sak.
citat från hästens mun:YttertemperaturSå nu vet TS att han ska sikta på HÖGER spegel (alltså passagerarsidan) för att få fram en temp i DIM :D
I det högra spegelhuset (gäller både vänster- respektive högerstyrda bilar) sitter en temperaturgivare för mätning av yttertemperatur. Temperaturinformationen används bl.a. av kombinationsinstrumentet.
Obs! Denna temperaturgivare skall ej förväxlas med den temperaturgivare som sitter monterad i vänstra spegelhuset och som förser motorstyrenheten (ECM) med temperaturinformation.
Temperaturgivaren i högra spegelhuset är separat utbytbar. Temperaturgivaren är diagnostiserbar via passagerardörrstyrenheten (PDM) (eller förardörrstyrenheten (DDM) för högerstyrda bilar).
Antar att sensorn inte kan monteras fel, alltså om det bara är ett motstånd så går det inte att vända polariteten eller vad man ska kalla det. Efter som MY07-speglarna saknar sensor på höger sida från fabrik antar jag man redan gjort bytet till en sensor på vä sida = inga dolda sladdar att hämta.
Om du tittar på din vänstra backspegel så ska det finnas en liten plupp som sticker ner under spegeln, vilket är ena tempsensorn. Kanske finns någon urfasning eller liknande plats för montering i den högra spegeln där, annars är det väl det bästa stället att montera sensorn så att den är skyddad från sol.

- By jornor02