Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonB
Hej.

Håller på att servar volvon och kom till kupéfiltret. Det finns ju två olika platser för dessa filter. Det jag köpte från Vparts (det enda som visades för min bil) är tjockare än det som satt i.

- Om jag sätter in det nya filtret på den andra platsen, som är större, pajar jag någon funktion då? Kan man bara byta på det sättet?

Läste någonstans att den ena platsen var för "vanliga" filter och den andra platsen var för bilar med någon speciell klimat-funktion. kommer inte ihåg namnet på funktionen eller vart jag har läst det....

-Hur vet jag om just min volvo har den här funktionen, vad den nu heter...

Krångligt förklarat men svårt att förklara när man knappt vet själv... :roll:

Please advice!
av LaRy
Hej! Det finns vanliga filter och s.k. kolfilter filter. Kolfilter är dyrare och bättre och är ett aktivt filter. Måtten är olika, mät storlek och tjocklek, så kan din leverantör hitta rätt. En del företag som Biltema säljer inte aktiva kolfilter och de andra har det ofta som beställningsvara. Om ett vanligt filter kostar 300 kr så kostar kolfilter ca 500 kronor. Om man ser på märken som Knecht är kolfilter 43 mm tjockt och vanligt filter 32 mm tjockt.
Om man läser Haynes manual så menar de att ett vanligt filter monteras i den smala skåran, medan bilar med luftkvalitesstyrning skall ha det tjocka kolfiltret i den andra skåran. Den enda varningen som finns är att båda filtertyperna får ej vara monterade samtidigt.
Och om du har automatisk Luftkvalitetstyrning så ser du det på knappen som du använder
för recycling av din luft. Står det Automatiskt där och en lampa tänds i knappen
när du trycker in den så har du detta.
av JonB
Det är ett kolfilter som jag har fått tag på, således det tjockare.

Jag får kolla imorgon om jag har "luftkvalitétsstyrning" (tack, det var detta ord jag sökte) men om jag fattar er rätt så; Även om jag inte har denna styrning så kan jag använda filtret genom att sätta det på den andra platsen...(?)
JonB skrev:Det är ett kolfilter som jag har fått tag på, således det tjockare.

Jag får kolla imorgon om jag har "luftkvalitétsstyrning" (tack, det var detta ord jag sökte) men om jag fattar er rätt så; Även om jag inte har denna styrning så kan jag använda filtret genom att sätta det på den andra platsen...(?)
IAQS även kallat :) antar det står för Interior air quality system...

Javisst.
av JonB
Tack för hjälpen i ärendet. Inga problem att trycka in filtret i den andra platsen, närmast motorn. Otroligt smidigt än så länge att serva volvon själv, kupéfilter, luftfilter och tändstift utan problem. På tisdag bär det av till kompisen (som har bättre domkraft) för byte av motorolja med filter samt bensinfilter.

// JB
wissel skrev:

Javisst.
Kan det vara så att drt är två platser för olika filter, på en V70 2005 (facelift) också?
Jag har det förb onödiga luftkvalitetsystemet.
Kanske gör viss nytta i Los Angeles i rusningstrafik, en vindstilla dag ...

Hej, jag har nu under vintern som vanligt problem […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]