Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VOLVOGER
Tjena alla

Är lite sugen på en s60 2.4T 200hk .. men skulle vilja veta hur bränsleförbrukningen ser ut för normal körning? Ingen racing..
Användarvisningsbild
av loci
Jag räknar alltid med 1,0 +/- 0,2 liter /mil ,så blir man inte förvånad.
Sedan kan man klart komma längre ner på långfärder och högre på stadskörning,men runt där får man nog räkna med att det ligger.
Jag har varit nere på 0,6 på landsväg,men i stan kan man nog lätt komma upp i 1,2 eller till och med mer .
av Schmoyoho
Har en kompis som har en S60 med samma motor men utan turbo, 140 hk. Körde bilen senast idag och då stod färddatorn på 0,80 l/mil. Enligt honom går det att uppnå höga 0,6X l/mil på landsväg men vanligtvis kring 0,7 med lite snålkörning. 0,9-1,0 är nog ett bra ungefär på vad bilen drar blandat. Vet dock inte vad en turbo gör för förbrukningen rent tekniskt sett, om turbo eller sugisen skulle gå att teoretiskt sett köra snålast. Med mig bakom ratten drar den alltid mycket mer, vet inte om det är jag som är sämre eco-förare än jag trodde (tyngre högerfot antagligen) eller om jag inte är lika bekant med bilen bara.

Men det är en manuell bil, automat drar betydligt mer i alla scenarion där lockupen inte används till fullo, vilket är mer regel än undantag, undantaget är väl körning på högsta växeln.
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
När ja hade v70 med den låg ja oftast runt 1.1 1.2 mest korta körningar o i stan allt beror på hur mycket man gasar och om man kört mest I stan eller landsväg
av Tette
Verkar som att 2,4t oavsett v70/s60 ligger kring 1L/mil. Snålkörning kommer jag ned till 0,9 blandad men stad med sommarhjulen och hyffsat aggressiv körning brukar landa kring 1,1. Aldrig mer dock.
Jag inbillar mig att 140/170 bilarna i regel drar nån dl mindre än turbobilarna men det tror jag beror på att man blir lite gasglad med snurra :D
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Min V70 2.5T drar mindre än S80n med 170 hk motorn. Båda automater. Åtminstone på motorväg. Verkar vara mer fartvänlig utväxling på turbon.

Precis kört 500 mil autobahn och italiensk motorväg och färddatorn säger 0,73 i snitt.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Jag vill bara återkoppla och berät[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]