Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
Jag undrar om det är samma som på årsmodell 2016 där den elektroniska oljestickan först indikerar "låg oljenivå" för att senare meddela "fyll på 0,5l olja"? Har vid ett par tillfällen strax innan service fått upp meddelandet "låg oljenivå" på min 11:a men då är nivån över mitten på stickan, har då spillt i ca 2-3dl.
Kommer det ett ytterligare meddelande när det är dags att fylla på eller är det redan vid "låg oljenivå" det skall fyllas på en skvätt? Någon med erfarenhet av detta?
av Yaniz
Sceptic skrev:Jag undrar om det är samma som på årsmodell 2016 där den elektroniska oljestickan först indikerar "låg oljenivå" för att senare meddela "fyll på 0,5l olja"? Har vid ett par tillfällen strax innan service fått upp meddelandet "låg oljenivå" på min 11:a men då är nivån över mitten på stickan, har då spillt i ca 2-3dl.
Kommer det ett ytterligare meddelande när det är dags att fylla på eller är det redan vid "låg oljenivå" det skall fyllas på en skvätt? Någon med erfarenhet av detta?
Som du skriver börjar den gnälla redan då nivån fortfarande är över mitten på oljestickan. På min börjar den beklaga sig t o m när stickan uppvisar nivåer kring 75-80%, så jag brukar ta det jävligt easy och fylla på några deciliter vid något adekvat tillfälle exv i samband med att tvätta bilen (vilket jag iofs inte gör överdrivet ofta).
Användarvisningsbild
av Perra83
Finns det inte en fix på detta? Bilen ska inte varna så tidigt. Rekommendationen är typ att ha nivån på mitten.
av Yaniz
Perra83 skrev:Finns det inte en fix på detta? Bilen ska inte varna så tidigt. Rekommendationen är typ att ha nivån på mitten.
Precis. Jag har alltid sett till att oljenivån befinner sig på mitten av stickan i alla bilar jag haft (och det är en hel del). Alla har gått långt utan minsta problem. Jag byter dock olja och filter 2x per år (höst och vår) utan undantag. Varna vid 75% är rent trams!
Användarvisningsbild
av apersson850
Har inte rekommenderad nivå sänkts på senare tid? Efter det att en del motorer började gå på sin egen smörjolja och varvade tills de dog?
Min gnyr först över låg nivå och vill ha en halv liter olja. Om jag av någon anledning inte kan hälla i då så gnäller den i nästa steg om att den vill ha en liter olja.
av Yaniz
apersson850 skrev:Har inte rekommenderad nivå sänkts på senare tid? Efter det att en del motorer började gå på sin egen smörjolja och varvade tills de dog?
Jo, så är det. Men det gäller Volvo med traktormotorer (eller dieselmotorer som de också kallas).
Användarvisningsbild
av apersson850
Haha, det var många år sedan diesel bara fanns i lastbilar. Idag vill knappt någon ha något annat. Men jag ser nu i trådskaparens signatur att han tillhör den andra sidan, med en FT.
av Yaniz
apersson850 skrev:Haha, det var många år sedan diesel bara fanns i lastbilar. Idag vill knappt någon ha något annat. Men jag ser nu i trådskaparens signatur att han tillhör den andra sidan, med en FT.
Alltid lika roligt att kasta ut en krok i dieselvattnen ...

För övrigt vankas det nya tider för dieselfordonen. I Tyskland rasar redan debatten. Sannolikt kommer dieselbilar inte att få köra i storstäderna och i miljöskyddsområden (exv Alperna) inom kort. Sedan följer resten av EU snart efter. I Sverige kommer det sannolikt att ta sig uttryck i kraftigt höjd vägtrafikskatt och kraftigt höjt dieselpris samt därtill höjda vägtullar alt förbud för dieselbilar i Göteborg och Stockholm.

Skulle tro att de blir svårsålda om några år. Detta hör dock hemma i en egen tråd, så jag avslutar inlägget här.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, det där varierar, vilket som är mode olika år. Men det är rätt, det har inte med oljenivån att göra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Yaniz skrev:
apersson850 skrev:Haha, det var många år sedan diesel bara fanns i lastbilar. Idag vill knappt någon ha något annat. Men jag ser nu i trådskaparens signatur att han tillhör den andra sidan, med en FT.
Alltid lika roligt att kasta ut en krok i dieselvattnen ...

För övrigt vankas det nya tider för dieselfordonen. I Tyskland rasar redan debatten. Sannolikt kommer dieselbilar inte att få köra i storstäderna och i miljöskyddsområden (exv Alperna) inom kort. Sedan följer resten av EU snart efter. I Sverige kommer det sannolikt att ta sig uttryck i kraftigt höjd vägtrafikskatt och kraftigt höjt dieselpris samt därtill höjda vägtullar alt förbud för dieselbilar i Göteborg och Stockholm.

Skulle tro att de blir svårsålda om några år. Detta hör dock hemma i en egen tråd, så jag avslutar inlägget här.
Senaste förslaget i tyskland är att förbjuda alla förbränningsmotorer till 2030, bensin som diesel, även om de går på förnyelsebart biobränsle.

Alla kommer få gå över till elbilar som körs på högsvavlig och kvicksilverrik brunkolsel. Allt för miljön.
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/[…]

Hej kolla här volvoreservedele.dk Mvh PeterJ[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Det är inte så att det är balansax[…]

I några veckor har jag haft problem med att […]