Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av josste
#108242
Är de lätt att byta till vita sidopositionsljus ? har en v40 t4 -01 skulle vilja ha vita sidoljus. går de bara att ta bort de oranga och ersätta de med de vita glasen? eller måste man som man läst ta bort kofongaren osv ?

// stefan
Användarvisningsbild
av Nexus
#108316
olafixar skrev:
VOLVO$MAN skrev: alla blinkers måste blinka med orange sken om glaset är vitt eller orginal spelar ingen roll
Jepp så är det!!!
När jag besikta så gnällde de på att mina orange lampor var slitna/ flagande och inte blinka tillräckligt orange :???: . snacka om petiga :evil: de blinkar ju orange inte f_n är det vitt.

Höll på att åka på dryga böter för gröna p-ljus av en nitisk liten länsman. men jag LOVA :wink: att byta de och klara mig.
Användarvisningsbild
av ER
#108321
Simon skrev:Det finns inga lagliga krav på att de skall finnas sidomarkeringsljus, därför får dom vara vita... Dock får man inte enligt lag ha annat ljus än vitt och gult exteriört på en bil.
På X40 ÄR det krav på dessa och dom SKA lysa orange, allt pga att bilen/X40 är helbilsgodkänd from 96 med dessa och då är det det som gäller, samma om en inte lyser/dom är borttagna så skall även det rendera i nerslag om besmannen kan sitt jobb.
Byter man till dom med vitt glas skall man även montera in en orange lampa i dom, på fas 2 är det vanlig glassockellampa som i skärmblinkersen. Om dom sen lyser svagt ellet starkare spelar ingen roll bara dom lyser orange.
Att byta hela lampenheten till en med vitt/rökfärgat glas är inga större problem varken på fas 1 med dom små eller fas2 med dom lite större.
Enklast ta bort framblinkers resp innerskärm bak och den vägen peta in läppen som låser fast lamphusena, sen är det bara en enkelt kontaktdon.
Hade första varianten av vita/smoke på min S40 och där var det inte lätt att hitta lampor som passade, men på den den fas2 -04 jag byte på nyligen vadr det bara att köpa standard w5w lampor i orange utförande och byta hela skiten, tog 20 min runt om utan stress.
Användarvisningsbild
av Esa_finnen
#109490
josste skrev:Är de lätt att byta till vita sidopositionsljus ? har en v40 t4 -01 skulle vilja ha vita sidoljus. går de bara att ta bort de oranga och ersätta de med de vita glasen? eller måste man som man läst ta bort kofongaren osv ?

// stefan
På en fas 2 behöver du inte ta bort kofångaren.
Du kan ta en mejsel och "bända ut hela insatsen, sitter bara med clips.
Använd bara något under mejseln så du ej gör märken i listen när du tar ut dessa.
Tar ca 10 min att byta runt om, gör detta varje år innan besiktningen, farbror blå har aldrig sagt något om att det lyser vitt när dom stoppat mig.
Har rökfärgade glas själv.
Användarvisningsbild
av ER
#109528
Esa_finnen skrev:
josste skrev:Är de lätt att byta till vita sidopositionsljus ? har en v40 t4 -01 skulle vilja ha vita sidoljus. går de bara att ta bort de oranga och ersätta de med de vita glasen? eller måste man som man läst ta bort kofongaren osv ?

// stefan
På en fas 2 behöver du inte ta bort kofångaren.
Du kan ta en mejsel och "bända ut hela insatsen, sitter bara med clips.
Använd bara något under mejseln så du ej gör märken i listen när du tar ut dessa.
Tar ca 10 min att byta runt om, gör detta varje år innan besiktningen, farbror blå har aldrig sagt något om att det lyser vitt när dom stoppat mig.
Har rökfärgade glas själv.
Och varför hålla på och offra onödig tid när det på fas2 är hur enkelt som helst att sätta i rätt och orangea lampor och sen strunta i det hela. Det är ju inte direkt snyggare med vitt ljus i dessa lampor, bara förvirrande för andra.
Användarvisningsbild
av Esa_finnen
#109542
ER skrev:
Esa_finnen skrev:
josste skrev:Är de lätt att byta till vita sidopositionsljus ? har en v40 t4 -01 skulle vilja ha vita sidoljus. går de bara att ta bort de oranga och ersätta de med de vita glasen? eller måste man som man läst ta bort kofongaren osv ?

// stefan
På en fas 2 behöver du inte ta bort kofångaren.
Du kan ta en mejsel och "bända ut hela insatsen, sitter bara med clips.
Använd bara något under mejseln så du ej gör märken i listen när du tar ut dessa.
Tar ca 10 min att byta runt om, gör detta varje år innan besiktningen, farbror blå har aldrig sagt något om att det lyser vitt när dom stoppat mig.
Har rökfärgade glas själv.
Och varför hålla på och offra onödig tid när det på fas2 är hur enkelt som helst att sätta i rätt och orangea lampor och sen strunta i det hela. Det är ju inte direkt snyggare med vitt ljus i dessa lampor, bara förvirrande för andra.
Vad är det som är förvirrande??
Ang snyggheten med rökfärgade glas med vitt ljus på en mörk bil så tycker jag det är en sån enorm skillnad.
Om jag får lägga mer 20 min per år på detta så är det värt det, du som håller på med olika projekt uppskattar nog när det inte är orgianlgrejor på bilen eller?
Användarvisningsbild
av ER
#109546
Tycker helt enkelt inte att vitt ljus passar där nere på sidan till skillnad från rök/vitt glas vilket är bulls eye, orange sken är dock snyggare än fattigt och fantasilöst vitt och det är förvirrande med vitt ljus så tillvida att man ser inte att det är sidan på bilen man ser i det kolsvarta mörkret för man skall ha orange åt sidan, man kan utan problem ta det för att man möter denna bilen när man är ute och går/cyklar eller inte hal belysning värd namet så man ser mer än bara lampornas sken. Kan ju säga att det enbart är ren tur att du klarat dig från böter.

Ang originalgrejor så finns det ju vissa originalgrejor som är snyggare/diskretare och passar som hand i handsken på bilen än "kom och hjälp mig" stylingsaker som vissa utan problem kan förstöra bilen med och tro att dom kan få betalt för det när den skall säljas senare.
Tex Sport fronten/vingen med pianoinlägg till fas2 S/V40 och R-fronten till S60/V70N är klockrena jmfr. Evilfronten till S60/V70N och div paket till S40/V40 som finns och ser ut som sju svåra år och passar mycket illa på dessa bilar rent designmässigt utan att det också monteras en jättevinge på skuffluckan och där har det passerat gränsen för smakligt för min del iaf på S60 då jag föredrar lite mindre och mer diskret vinge typ originalvingen -07 eller den äldre och drar gränsen vid realcarvingen till S60/S80 då jumbomodeller inte alls passar på S60 till skillnad från S40G där originalvingen är lite för liten och blek för bilmodellen för att komma till sin rätt.
Däremot ser ju realcarpaketet till X40 ganska ok ut för att vara piratdelar och nåt jag nog skaffat om jag inte bytte upp mig.
Trot eller ej men jag har monterat original vita sidomarkeringar på en V40 fas2 nyligen då jag fortfarande inte gillar det orange glaset.
Nebula är ju utan konkurrans Volvos snyggaste och mest exklusiva fälg hittills och blir bara bättre i den lite mörkare typ hyperblack/Black crome färgen som kopiorna har, annars hade jag inte köpt den utan någon som både ser och är billigare i utförandet. Så det är både och det där med originaldelar och det går iaf. att få S60/V70N att se riktigt bra ut med originalstyling gjorda med originaldelar eller kopior av dessa.
Användarvisningsbild
av Nexus
#109631
ER skrev:Tycker helt enkelt inte att vitt ljus passar där nere på sidan till skillnad från rök/vitt glas vilket är bulls eye, orange sken är dock snyggare än fattigt och fantasilöst vitt och det är förvirrande med vitt ljus så tillvida att man ser inte att det är sidan på bilen man ser i det kolsvarta mörkret för man skall ha orange åt sidan, man kan utan problem ta det för att man möter denna bilen när man är ute och går/cyklar eller inte hal belysning värd namet så man ser mer än bara lampornas sken. Kan ju säga att det enbart är ren tur att du klarat dig från böter.

Ang originalgrejor så finns det ju vissa originalgrejor som är snyggare/diskretare och passar som hand i handsken på bilen än "kom och hjälp mig" stylingsaker som vissa utan problem kan förstöra bilen med och tro att dom kan få betalt för det när den skall säljas senare.
Tex Sport fronten/vingen med pianoinlägg till fas2 S/V40 och R-fronten till S60/V70N är klockrena jmfr. Evilfronten till S60/V70N och div paket till S40/V40 som finns och ser ut som sju svåra år och passar mycket illa på dessa bilar rent designmässigt utan att det också monteras en jättevinge på skuffluckan och där har det passerat gränsen för smakligt för min del iaf på S60 då jag föredrar lite mindre och mer diskret vinge typ originalvingen -07 eller den äldre och drar gränsen vid realcarvingen till S60/S80 då jumbomodeller inte alls passar på S60 till skillnad från S40G där originalvingen är lite för liten och blek för bilmodellen för att komma till sin rätt.
Däremot ser ju realcarpaketet till X40 ganska ok ut för att vara piratdelar och nåt jag nog skaffat om jag inte bytte upp mig.
Trot eller ej men jag har monterat original vita sidomarkeringar på en V40 fas2 nyligen då jag fortfarande inte gillar det orange glaset.
Nebula är ju utan konkurrans Volvos snyggaste och mest exklusiva fälg hittills och blir bara bättre i den lite mörkare typ hyperblack/Black crome färgen som kopiorna har, annars hade jag inte köpt den utan någon som både ser och är billigare i utförandet. Så det är både och det där med originaldelar och det går iaf. att få S60/V70N att se riktigt bra ut med originalstyling gjorda med originaldelar eller kopior av dessa.
Hur kul skulle det vara om alla åkte runt med orginal styling :???:
Användarvisningsbild
av ER
#109858
grammse skrev: Hur kul skulle det vara om alla åkte runt med orginal styling :???:
Spelar ingen större roll, hellre det än att "alla" förstör bilarna med asfula och grotseka vingar/fälgar/kjolpaket/whatever som får dom flesta normala personer/resten av befolkningen att spy pga att dessa inte passar på bilen eller är avsedda för just denna bilen/personen i frågan saknar sinne för vad som är snyggt och vad som skär sig direkt.
Rätt detaljer, om än en liten originaldetalj är 1000ggr snyggare än en som sitter illa och ej är anpassad för bilen och sticker ut för mycket pga detta och inte passar bilens design.
Det är dom rätta delarna som i många av fallena är mer diskreta än dessa asfula delar och som är pricken över i:et för vilken bil som helst och i många fall höjer värdet till skillnad mot dessa asfula vingar/kjolar/delar som sänker värdet ofta mer än vad dom kostar i inköp.
F2F/2F2F-stil är redan ute om dedt ens varit inne någon kortare tid och den diskreta (original look)stylingen är inne. Det ända som man i slutändan inte förlorar på är diskret styling som håller mer än 1-2 sommrar innan man måste byta ut någonting pga att den är utdaterad redan.
Ser inget problem i att "alla" kör originalstyling för det går att kombinera den i oändligt antal variationer och färger innan det blir en i mängden. Detta gäller iof mest S60/V70N där det går att tynga ner bilarna med hur mycket originaldelar som helst ut som invändigt innan det finns 2 exakt likadanna för det är alltid något som inte är lika på två till synes lika bilar.
Skulle personligen inte bli ledsen om någon kopierade den stil man själv har för då vet man att det är fler som gillar den linjen, inte att man tänker att nu måste jag bygga om för att bli unik igen.
Skulle heller inte lägga ner så mycket tid på att bygga front/bakspoiler som ändå inte går att ersätta om den skulle stjälas av mindre interligenta personer eller skadan om man blir påkörd och f-bolaget inte kan ersätta den.
Användarvisningsbild
av Nexus
#109908
ER skrev:
grammse skrev: Hur kul skulle det vara om alla åkte runt med orginal styling :???:
Spelar ingen större roll, hellre det än att "alla" förstör bilarna med asfula och grotseka vingar/fälgar/kjolpaket/whatever som får dom flesta normala personer/resten av befolkningen att spy pga att dessa inte passar på bilen eller är avsedda för just denna bilen/personen i frågan saknar sinne för vad som är snyggt och vad som skär sig direkt.
Rätt detaljer, om än en liten originaldetalj är 1000ggr snyggare än en som sitter illa och ej är anpassad för bilen och sticker ut för mycket pga detta och inte passar bilens design.
Det är dom rätta delarna som i många av fallena är mer diskreta än dessa asfula delar och som är pricken över i:et för vilken bil som helst och i många fall höjer värdet till skillnad mot dessa asfula vingar/kjolar/delar som sänker värdet ofta mer än vad dom kostar i inköp.
F2F/2F2F-stil är redan ute om dedt ens varit inne någon kortare tid och den diskreta (original look)stylingen är inne. Det ända som man i slutändan inte förlorar på är diskret styling som håller mer än 1-2 sommrar innan man måste byta ut någonting pga att den är utdaterad redan.
Ser inget problem i att "alla" kör originalstyling för det går att kombinera den i oändligt antal variationer och färger innan det blir en i mängden. Detta gäller iof mest S60/V70N där det går att tynga ner bilarna med hur mycket originaldelar som helst ut som invändigt innan det finns 2 exakt likadanna för det är alltid något som inte är lika på två till synes lika bilar.
Skulle personligen inte bli ledsen om någon kopierade den stil man själv har för då vet man att det är fler som gillar den linjen, inte att man tänker att nu måste jag bygga om för att bli unik igen.
Skulle heller inte lägga ner så mycket tid på att bygga front/bakspoiler som ändå inte går att ersätta om den skulle stjälas av mindre interligenta personer eller skadan om man blir påkörd och f-bolaget inte kan ersätta den.
Det är en jävla tur att inte alla är lika tråkiga som dig. och jag tror inte resten av befolkningen spyr över alla dessa stylade bilar.Hur kan det då komma sig att det är så många personer från 1mån-80 år på alla dessa utställningar??? Det är en härlig känsla att få beröm för något man själv har skapat. Beställa en orginal hottad v70 kan ju" folke 85" göra på bilia.
Men jag håller med dig till viss del .övergroteska kjolpaket är inte snygga men REALCAR:s evolve paket tycker jag är snygga och deras nya paket till s/v 40 är snyggt.

Att vissa har bilar som hobby ska man inte klanka ner på du kanske lägger ner 100000 på att bygga om köket vilket vi bil-idioter inte förstår.
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]