Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
En sak som man aldrig kommer ifrån med en långmilare är att den blir svårsåld när man kört en bit.
Om en bil gått 29 istället för 17 (som väl är normalt på en XC70-08) så har den gått 41 istället för 29 när du kört 12...

Jag misstänker också att den är överprissatt, som långmilare ofta är.
perhall skrev:... överprissatt, som långmilare ofta är.
Är de ofta det? Det står väl i relation till vilka problem, och därmed kostnader, som är knutna till högt milantal. Om en långmilare är intressant har man nog redan bortsett från andrahandsvärdesaspekten och prioriterar lågt pris från början. Mycket handlar också om historik/dokumentation. Är det t.ex. en 30000-milare där man de senaste 10000 bytt en massa barnsjukdoms- och slitagegrejer, gjort oljebyten kanske tätare än nödvändigt, osv. kan man ha 10-15000 problemfria mil framför sig som mest har kostat soppa.
Användarvisningsbild
av ER
Är det en blek törstig samt slö sedan så kan den vara svårsåld oavsett miltal så man får pruta innan den går iväg, är det en populär kombi på styltor så säljer den oavsett 10000 eller 30000mil utan att det prutas, tar bara lite längre tid men den går iväg och det reflekteras i tillgång/efterfrågan.
Användarvisningsbild
av snepo
Volvogubben skrev:Hej!
Har hittat en Volvo XC70 II D5 Summum Automat på blocket som har komplett ifylld servicebok, och kamrem nyligen bytt mm. Verkar vara i toppskick på de flesta punkter (som man kan upptäcka såhär i alla fall). Kruxet är att den har gått 29 000 mil. Vad säger ni? Ska man undvika en som gått så långt? Brukar det komma mycket strul vid de miltalen? Kända fel servicepunkter därefter? Eller är det bara att köra vidare med ungefär samma reperations/servicebehov- och kostnader som en bil som gått typ hälften så mycket?

Tacksam för bra tips!
En del köper gamla taxibilar,för att de är billigare. Många mil men välservade. Fast där kan ju inredning vara lite sliten. En kompis köpte en v70 -07 diesel,för några år sen. Den har nu gått strax över 50000 mil. Har inte vart några stora fel. Vanlig service. Visst det känns ju att den gått långt. Skrammel invändigt,sliten klädsel. Men han är sån,gillar inte att putsa och feja. Så han är supernöjd.
av volvoc70cab
Skulle aldrig köpa en bil som körts mer än 7-8000 mil samt inte är äldre än 7 år. Då har jag fortfarande maskinskadeförsäkring kvar om något skulle inträffa. Annars kan det bli dyrt !
Användarvisningsbild
av snepo
volvoc70cab skrev:Skulle aldrig köpa en bil som körts mer än 7-8000 mil samt inte är äldre än 7 år. Då har jag fortfarande maskinskadeförsäkring kvar om något skulle inträffa. Annars kan det bli dyrt !
Jag har aldrig haft en bil som gått mindre än 14000 mil,vid inköp.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det där är ju bara en fråga om vilka finansiella resurser man har. Om man själv har råd ska man inte försäkra bort en risk. Det lönar sig aldrig i längden. Jag har både köpt några helt nya bilar, för att jag ville ha dem, och skaffat bilar som kanske varit tolv år gamla och passerat 20000 mil. De kostar därefter. Får man ett totalhaveri kan man oftast dra dem till skroten och så var det bra med det. Jag har bytt någon växellåda, renoverat någon luftkonditionering och lite annat sånt. När en motor gav upp blev det skroten med den bilen, men då var den 18 år och hade ungefär 50000 mil på mätaren. Den började rosta här och där också, så jag bestämde mig för att det fick vara nog med den. Bidragande orsak var väl att det samtidigt stod en annan bil, med mindre än 1000 mil på mätaren, på tomten.
Senast jag sålde en bil var den 17 år och hade 35000 mil på mätaren. Det var fem år sedan. Köparen bor bara några mil härifrån, och jag ser fortfarande den bilen i trafik. Jag har inte kollat om han bytte växellådan i den. Tvåan var trög att få i, men han fick den 5000 billigare bara för det, så var han nöjd. Det täckte ju montering av en begagnad växellåda.
Miltal & framförallt år är ändå relativt viktigt, kolla upp vad som är bytt, min S80 -08 har de på 1 1/2 år blivit en hel del reprationer & underhåll för ca 30.000-40.000kr mellan 19.000-21000 mil. Mycket el relaterade fel. Tidigare generation V70 /XC70 av sista årsmodellen -07 var för mig mycket driftsäkrare men de hade inte heller rullat lika långt.

Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
Efter garantitiden har jag haft ett hjullager och en kabel som gnagts av mot en vass plastkant. Kabeln låg inte riktigt där den skulle, utan i spänn mot plastkanten.
Övrigt är att hänföra till slitdelar, och det kanske hjullagret också är, även om bilen inte gått 20000 mil än. Bromsbelägg, batteri, däck...
av Lövet
Om du gör det för att tjäna pengar är du ganska snett ute. Den större värdeminskning du tar på en lågmilare kommer i nästan alla fall vara högre än reparationskostnaderna för en långmilare. I det här fallet är väl prisskillnaden nånstans runt 150.000kr som du ska betala av i värdeminskning? Det kan du reparera varenda del i bilen för vilket inte kommer behövas.
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]