NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Flebbe
Måste bara skriva av mig lite.. Köpte en V50 t5 2007, uttagen 2006. Hade ingen dragkrok på bilen, så det skulle monteras på deras verkstad. Fick tid 2 veckor senare. Perfekt tänkte jag, bilen klar på fredag o dra på semester med hela familjen på söndagen.

Verkstaden ringer på fredag morgon o säger att dom stött på ett litet problem. Elsatsen passar inte, så dom vill behålla bilen till måndag. Säger att det är ett stort problem eftersom jag måste ha bilen på söndag.

Verkstaden ska försöka lösa detta o ringer upp efter en stund. Då har dom pratat med Volvo som sagt att det ska vara 13 polig kontakt samt laddas mjukvara. Denna verkstad har inte möjlighet till detta. Dom montera iaf draget så skulle jag lämna till volvo för montering av elsatsen.

Ringer runt till alla Volvo verkstäder i närheten av mig, 4 st, alla har fullt utom en verkstad som hade tid om 2 veckor.

Så nu ska jag hämta bilen o lämna kostnadsförslag från Volvo till den andra verkstaden. Skulle kosta 4500 att montera elsatsen, vilket den andra verkstaden får bekosta. Själv har jag ju redan betalat dragkroken till bilfirman när jag köpte bilen, betala 4000 för det.

Bra början på semestern, o det va väl tur att jag inte hunnit sälja gamla v70in. Så nu får vi dra runt husvagnen med gammel volvon..

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Nexus
Måste inte vara 13 polig kontakt. Sitter vanlig 7:polig på syrrans V50 -07.
Har monterat krok på en V70 bra mycket nyare än 07 utan programering och vanlig 7 pol. Fungerade utmärkt.
Nexus skrev:Måste inte vara 13 polig kontakt. Sitter vanlig 7:polig på syrrans V50 -07.
Har monterat krok på en V70 bra mycket nyare än 07 utan programering och vanlig 7 pol. Fungerade utmärkt.
Mhmm, alla volvo verkstäder jag pratade med sa att 13 poler är det som monteras nu, samt det ska monteras databox o ladda in mjukvara. Nu är allt fixat o bokat iaf. O tydligen måste man ha mjukvara om man ska ha canbus övervakningen, kanske även behövs mjukvaran för att bilen ska stänga av backsensorerna när släpet är påkopplat? Har kollat runt lite o hittat satser som inte kräver mjukvara också. Verkstaden som pillade dit draget hade beställt drag o elsats från Brink/Thule, o enligt deras hemsida står det såhär:

PASSAR FÖLJANDE

Volvo V50 2004»2012 (inkl. R-Design)

Volvo S40 2004»2012 (exkl. R-Design)

Paketet innehåller samtliga delar som krävs för en komplett montering

Fast dragkrok svanhals - Thule-Brink

Montagematerial (Bultar, brickor m.m.)
Monteringsanvisning*
5års garanti

7-polig standardelsats

Montagematerial (Kablar, kontakter m.m.)
7-polig kontakt och styrdon
Canbus anpassad
Kräver ingen omprogramering av fordonets ECU
Monteringsanvisning*
5års garanti

Satt sen och kollade på Meca o hittade detta:

Elkabelsats
• Till årsmodell 200704, Från årsmodell 200404
• 7-pol

Elkabelsats
• Från årsmodell 200705
• 7-pol

Elkabelsats Monoflex
• 7-pol, För fordon med checkkontrollsystem/För fordon utan parkeringshjälp/För fordon med original kontaktanslutning/För fordon med CAN-Bus system

Elkabelsats Bosal
• 13-pol, Extra kit för strömförsörjning finns 1330-020229, Draganordning Med Checkkontrollsystem, Med förmonterat strömuttag
• Uppdatering av bilens mjukvara krävs

Skickat från min E6653 via Tapatalk
av torro
Har akkurat vært i samme situasjon.
Kun 13-pol som er tilgjengelig hos Volvo. De gamle 7-pol styringsenhetene kan ikke brukes, så en må ha både ledningssett og styreenhet. Ca 2250,- NOK
Volvo må legge inn minst to applikasjoner, ca 175,- per stk + ca 500,- +/- i arbeid, som de tok på sparket da det tar type 10 minutter.

Alternativet er 7-pols løsning fra Biltema eller lignende, ca 1000,- NOK. En får da ikke alle funksjoner, må bruke 7-pol - 13-pol adapter, og må trykke "exit" for å slå av ryggesensor. Er vel verd de 2000,- ekstra, men med alt plunder og heft trådstarter har opplevd er det kanskje ikke verdt det..

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]