Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joggingbyxa
Hej, tänkte höra lite snabbt med er kunniga om vad detta kan vara. Är inte kunnig eller händig.
Jag har letat igenom här på forumet och ser inte riktigt samma problem som jag har.

Kupefläkten kan jag sätta av och på som jag vill men det finns 7 steg (om jag minns rätt) och kan inte få fullt blås utan den blåser endast upp till steg 2-3 ungefär. Kylan får den ut också, så det fungerar. Fläkten låter bra, inga konstiga ljud.
Knappen som ska motverka kondens på framrutan lyser upp när jag trycker på den, men fläkten brusar inte upp och knappt något blås heller.
Har kollat 3 säkringar till fläkten och ingen har slagit ut.

Någon vänlig själ som vågar på sig en gissning på vad det kan vara och vad man kan göra ?
av LaRy
Tillsammans med fläkten sitter det ett motståndspaket som kopplar in olika steg för att ge olika hastigheter. Jag gissar att detta motstånd är delvis sönder. För att byta det måste fläkten plockas ut. Se min ingående beskrivning från den 15 maj 2016.
av LaRy
Jag har kollat elschema för min S80 -05, din kan eventuellt vara annorlunda kopplad. Där sitter en climate control unit som med två ledningar styr fläkthastigheten för en Fan control module. Bilen har alltså inte ett motståndspaket, den har någon typ av effekttransistorer med rejäl kylfläns som styr fläktens hastighet från CCU. Detta paket sitter ihop med fläkten. Köp detta av exempelvis Mr-auto om du vill ha originalet som är tillverkat av Hella Behr. Pris ca 800 kronor. Jag skulle ej våga köpa styrelektronik tillverkade av billiga underleverantörer i Kina. Elektronik i sådan här miljö kräver hög kvalitet, något som man lätt kan spara in om man skall sälja billigt. Glöm ej att olja lager på fläkten när den ändå är ute.
av LaRy
Efter att ha läst en del inlägg bör du kontrollera ifall fläkten går som den skall genom att koppla 12Volt direkt till den. Det är tydligen inte ovanligt att den börjar gå trögt i sina gamla glidlager. I sin tur leder detta senare till att styrmodulen för hastigheten blir överbelastad och kan gå sönder.
Användarvisningsbild
av Roy
Som LaRy nämner, fläkten kan gå trögt. Med tiden blir glidlagren torra och fläkten går trögt och drar mer ström.
Kolla om fläkten snurrar en stund efter att du stängt av den, stannar den direkt går den tungt.
Att plocka ut den och smörj glidlagren är en förebyggande sak som man bör gör när bilen blir till åldern.
Gör man inte detta återstår snart att byta fläkten som får uppbrända lindningar och nedsmälta kolhållare.
Ofta finns "filtmuff" vid lagren som skall hålla olja en tid, smörj in dessa med olja och lägg även lite olja på axeln som skall sugas upp av lagermetallen.

Bilars fläkt körs väldigt olika mycket beroende på olika förare, och ägares vanor.
Har man bytt fläkt en eller fela ggr i sina bilar, blir man varse om att det faktiskt går att stänga av fläkten när den inte behövs, kanske mer än halva körtiden.......Kan betydda dubblerad livslängd. (ja på fläktmotorn då)

de
Roy
av m2c
Som sagt hade jag samma problem, beställde först hem ett fläktmotstånd. Men efter byte så var det samma sak. Fläkten glappade dock mycket såg jag. Och det såg ut som en glödlampa inne i motorn. Så jag beställde hem en ny fläkt från vparts. Nu funkar det finfint :) I efterhand har jag reflekterat över att det mot slutet tog lite extra tid att få fläkten att gå för fullt efter kallstart. Trodde det var nån givare som var trasig. Men det var nog en signal att fläkten höll på att ge upp.

Jag hade nytta av att se denna film inför fläktbytet, på min s80 behövde jag dock inte bryta av någon skruv som han beskriver i filmen.

Vad jag förstår så ser effektavgi[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]