NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Ska inom kort byta partikelfilter på min v50 1.6D. Är det någon som har ett märke att rekommendera eller tips på märke man bör undvika? Original tror jag kostar ca 9000.
Har läst på lite och insett att flera tillverkare gör både billiga (Cordierite material) och dyrare (Silicon Carbide material) partikelfilter. Om jag har förstått det rätt så är Volvo Originalfilter ett baserat på Silicon Carbide vilket skulle motivera det något högre priset. Någon som vet livslängden på det billiga alternativet?
Intressant. Får man upp något felmeddelande när det är igensatt? Jag vill minnas att mitt första orginalfilter regenerade rätt ofta i slutet innan det byttes vid serviceintervallet 12000 mil då den enligt boken skulle bytas. Skulle tippa på att den då hade gått 50/50 landsväg/stadskörning. Nu har bilen gått närmare 24000 mil (varav 80 % landsvägskörningar sedan förra bytet) och jag tänker att man bör följa serviceintervallen, men man kanske senarelägga bytet?!? Dumt att byta för sakens skull.
Ser att jag fått felkod för igenkloggat partikelfilter alt. trasig tryckgivare i förra "körcykel" så det är kanske ändå dags att byta. Vart i Vida hittar man hur många mil det är sedan förra regenereringen?

Om jag väljer att byta till ett filter med Silocon Carbide så ser det ut som att man får lägga ca 9 tusen ink frakt. Ex. Bosal. Det fanns ett billigare tyskt märke Ernst med Silicon Carbide för ca 6 tusen men frågan är vad man får då.
Ser onekligen fräsh ut på utsidan men kunde inte utläsa hur många mil den gått på bilen. Har fått prisuppgift från Volvo för 24 tmil service på 14 tkr. Om jag inte minns fel kostar bara delarna ca 12 tkr.
Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]