Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av amazontommy
Min S60-04 läcker i skarven mellan två styrservorör på stället där man sätter två o-ringar. Volvoverkstaden har nytt tre gånger men det läcker i alla fall. Nu säger de att styrväxeln troligtvis måste bytas.
Även om dubbla o-ringar är volvos originallösning borde det väl finnas bättre alternativ?
Dessutom ska de väl tåla oljetrycket?
Har liksom inte lust att lägga sex tusen (har redan lagt 4) på att byta styrväxel.
Eller är det styrväxeln som troligtvis är orsaken till läckaget vid o-ringarna?
Någon som har råkat ut för samma sak?

(Ska prova hälla i styrservotätning ett tag och se vad som händer).
Användarvisningsbild
av fisse
Jag har bytt styrväxel på min V70. Jäkligt bökigt jobb, men det går! Jag hade dock en stor spricka i styrväxeln, det läckte aldrig från den men jag hade stora bekymmer med att vrida på ratten. Det var mycket hugg och tröghet.
Jag passade på att byta alla o-ringar som jag hittade. Det är konstigt att din läcker trots byte?

Finns det verkligen inga andra skador på rören eller styrväxeln? Dubbla packningar kan täta sämre än en i bland! Om du byter styrväxeln försök o hitta begagnade, det blir betydligt billigare. Tyvärr är det inte helt ovanligt på våra bilar att dom blir dåliga och behöver bytas ut.
.
av valln
Det går tungt att styra och servopumpen får jobba (för) hårt och trycker ut olja i det vekaste stället som i ditt fal var o-ringen.
Naturligtvis vet jag inte om det är så i ditt fall, men det är ej så ovanligt.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Jag vill bara återkoppla och berät[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]