Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emastar
Efterom bilen läckt olja i en längre tid nu till och från så tog jag tillslut tag i att byta packboxen till vevaxeln fram.vilket jag trodde var boven.
När kamrem var nermonterad och drivremskivan bortdragen så kunde jag tillslut byta packboxen som jag länge trott vart boven. Inga synliga fel på den packboxen men lite halvgrisigt där den suttit så konstaterade vi att det måste iallafall va den som stökat.
Ny kamrem installerades och alla borttagna grejer monterades på plats igen. Och inget läckage - iallafall inte dom 2 första veckorna. Men nu!
Hade bort översta täckkåpan till där kamaxelremmen gömmer sej. Och det är inge vackert, klabbigt som fan.
Kan det vara vvt som är boven? Är dåligt insatt hur det är att byta grejer där, är det nåt en "vanlig" hobbymekare klarar av eller ska jag boka tid och lämna in?
Bilen är en XC70 2005 2.5T AWD
av 2ägaren
Vvt enheten bytte jag på 10min mot en begagnad för 150kr. Fick dock felkod och motorlampan tändes när den var kass. Men kan vara endast packningen som är dålig på din kanske?
av emastar
2ägaren skrev:Vvt enheten bytte jag på 10min mot en begagnad för 150kr. Fick dock felkod och motorlampan tändes när den var kass. Men kan vara endast packningen som är dålig på din kanske?
Har haft motorlampa som lyst men släcktes efter jag kopplat bort batteriet.
Är det smidigt att byta packningen till vvtn ?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Han som bytte "vvt-enheten" bytte sannolikt solenoiden, annars är han min evige förebild inom mek, alternativt rätt vårdslös . Den som läcker är i regel själv huben, dvs den klump kamaxeldrevet är skruvat på.
av emastar
TommyP86 skrev:Han som bytte "vvt-enheten" bytte sannolikt solenoiden, annars är han min evige förebild inom mek, alternativt rätt vårdslös Bild. Den som läcker är i regel själv huben, dvs den klump kamaxeldrevet är skruvat på.
Tror oljan kommer från den vänstra drevet. Kallas den huben i vanligt prat eller vad säger jag när jag vill beställa?
Skruvar jag bort drevet och sen huden? Eller hur sitter den?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Man låser kammarna och veven i noll, sen lossa kamrem, på med en gigantisk rörtång och hålla mot över vvtn, sen lossa med typ torx 50-60 nånting. Den ska sedan dras med 120nm
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det finns rätt mkt att tänka på vid byte, har man inte mer än mekvana gör man bäst i att låta bli. Dessutom är deg fler moment än de jag listat.
Nån kanske kan klistra in hur man gör från vida? Har inte datorn i närheten.
av emastar
TommyP86 skrev:Det finns rätt mkt att tänka på vid byte, har man inte mer än mekvana gör man bäst i att låta bli. Dessutom är deg fler moment än de jag listat.
Nån kanske kan klistra in hur man gör från vida? Har inte datorn i närheten.
Ok, tacjarbför dina tips och råd. När det är större mek som ska göras får alltid farsgubben rycka ut.
Får klura lite och se om han är duger. Byta kamrem har en gjort några ggr iallafall. ..

Hej, jag har nu under vintern som vanligt problem […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]