Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Idag har jag provkört en S90. Bilia i Uppsala har fått in en demobil nu i veckan, och jag fick köra en sväng :-)-)

De har en D5 AWD Inscription med 20" 8-ekrade fälgar, och nappaläder i Amber :D Jag tror den är Osmium grå. Den har bland annat även taklucka, luftfjädring och head up display.

Mitt intryck av bilen är att interiören känns ännu mer solid än de förseriebilar jag suttit i bland annat på showroom i Kungsträdgården i Stockholm. Allt känns väldigt exakt och tight hopskruvat. Finishen på dörrsidorna är ljusår bättre än tex V70 och alla reglage ger en helt annan distinkthet än jag är van vid från min V70. Enligt min mening slår detta BMW 5-serie, kanske även A6. Jag är inte helt förtjust i pekskärmen, men å andra sidan behöver man inte använda den särskilt ofta.

Stolarna med dynförlängning är en skänk från ovan, och nappalädret är mjukt och behagligt att sitta på. Sittpositionen är en helt annan än i någon tidigare Volvo. Rattkolonnen sticker inte lika långt in i kupén som på S80/V70, ratten är mycket närmare panelen. Man sitter djupt i sitt fack, och jag tycker sikten är god. Det ger ett pampigt intryck att titta ut över motorhuven, redan innan jag startat bilen infinner sig känslan av att sitta i ett riktigt landsvägslok.

Jag startar motorn och den känns stark när bilen och jag smyger iväg från Bilias parkering. Det går tyst och värdigt. Jag siktar mot E4 och det känns som en barnlek att lotsa bilen genom ett par korsningar och rondeller. Den känns otroligt smidig trots sina ganska väl tilltagna yttermått. Komforten i stadsmiljö är utmärkt, både för den som kör och för de som åker.

När jag kommer till E4 accelererar jag hårt, och här kommer väl egentligen bilens tråkigaste sida fram. Motorljudet är riktigt trist. Det upplevs lite surrigt vid mer inspirerad körning. Jag hade nog väntat mig mer av toppdieseln i programmet. Ännu mera vrid och mulligare ljud hade gjort denna bil närmast perfekt. Å andra sidan låter den inte värre an en A6 2.0 TDI eller en 520d/525d.

Jag tycker bilen känns grymt kursstabil på motorvägen, någon tysk journalist hade tydligen invändningar mot detta, men det är inget jag upplevde i svenskt motorvägstempo.

Ljudkomforten på E4 utanför Uppsala tycker jag var bra, men inte bäst. Absolut bättre än min V70, men ändå tränger en del däckljud in i kupén. Jag hade satsat på att gå ner till 19" med något smalare däck. På bilen jag körde satt 255/35-20. Det funkar helt klart med den dimensionen, bilen är fortfarande bekväm och inte farligt spårkänslig, men jag tror den upplevs ännu bättre på vägen på ett smalare däck.

En grymt läcker bil! Ett visst habegär har väckts :D
av Amli
Kul att höra dina första intryck av bilen :-)-) Jag kan tänka mig att detta är en bil man lätt kan avverka många mil i. Jag ser fram emot att ta en provkörning och skapa mig en egen uppfattning.
Användarvisningsbild
av V9097
En störande detalj som jag noterade var att B&W-högtalaren uppe på panelen speglas väldigt i vindrutan. Ratten är dessutom fortfarande väldigt ful med sitt fyrkantiga centrum och fula ekrar.

Någon som provlyssnad den standardmonterade ljudanläggningen?
Användarvisningsbild
av fjohan82
V9097 skrev:Någon som provlyssnad den standardmonterade ljudanläggningen?
Tyvärr inte. Tror att man trycker in allt till max i demobilarna, så det är nog svårlyssnat.. En detalj jag gillade när jag provkörde var bakluckan, som både går att öppna och stänga från förarplatsen. :-)-)
Användarvisningsbild
av V9097
fjohan82 skrev:Tyvärr inte. Tror att man trycker in allt till max i demobilarna, så det är nog svårlyssnat.. En detalj jag gillade när jag provkörde var bakluckan, som både går att öppna och stänga från förarplatsen.
Nice! Det observerade jag inte.

Vad var det för spec på bilen du körde?
Användarvisningsbild
av fjohan82
V9097 skrev:
fjohan82 skrev:Tyvärr inte. Tror att man trycker in allt till max i demobilarna, så det är nog svårlyssnat.. En detalj jag gillade när jag provkörde var bakluckan, som både går att öppna och stänga från förarplatsen.
Nice! Det observerade jag inte.

Vad var det för spec på bilen du körde?
En Mussel Blue D5 AWD Inscription med i princip allt som fanns, som jag förstod det, bla B&W, 8-ekrade 20" och stolar som gick att justera på alla bredder, höjder och längder... De hade även en utställningsbil inne med samma spec som skulle gå på ca 680.000 kr.
av V60D5AWDPolestar
V9097 skrev:Ratten är dessutom fortfarande väldigt ful med sitt fyrkantiga centrum och fula ekrar.
Det är fortfarande en gåta för mej att den ratten får vara kvar. Finns det inget tillbehörsföretag som kan komma med
en lösning? Annars är ju S90 hur läcker som hellst.
av BiTu
V60D5AWDPolestar skrev:
V9097 skrev:Ratten är dessutom fortfarande väldigt ful med sitt fyrkantiga centrum och fula ekrar.
Det är fortfarande en gåta för mej att den ratten får vara kvar. Finns det inget tillbehörsföretag som kan komma med
en lösning? Annars är ju S90 hur läcker som hellst.
Jag förstår inte vad ni menar med ratten, smälter in med den övriga interiören hur fins som helst. Men visst, sätt dit en Luisi-ratt istället, blir säkert jättesnyggt! :???:
av Linqid
Jag tyckte ratten var sådär i början men har ändrat mig och tycker nu att den passar in riktigt fint med övriga interiören.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]