Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla,

Jag fick min bil levererad i fredag och än så länge mycket nöjd. (Framförallt jättenöjd med Pilot Assist II)
Körde innan en S80 T6 med Polestar så lite ovan med motorkaraktären på D5an.

Jag har börjat snegla lite på Polestaruppgradering och undrar därför om någon har monterat det i sin XC90 D5 MY17?

Om, ja. Monterade ni den direkt från leverans eller i efterhand?

Hur känns bilen? Och känner ni stor skillnad på före och efter monteringen?

Orginal 235hp 480nm
Polestar 240hp 500nm

Skillnaden är ju inte så stor på pappret (+5hk +20nm) men det vore intressant att höra hur den känns i praktiken.
Jeg fikk optimert min XC90 MY16 på mandag. Noen særlig forskjell i hk merker man ikke mye til, men det merkes godt med litt ekstra vrid. Gassresponsen er litt mer som i dynamic, men girkassen girer mye mer intuitivt. Den legger seg faktisk tidligere på et høyere gir som gjør at motoren føles mindre masete. Man kan enkelt kontrollere med gasspedalen for å få den til å gire nærmest umiddelbart opp eller ned. Det er et mye bedre samspill mellom motor, drivverk og fører. Jeg synes det var verdt pengene selv om Volvo kunne ha tunet transmisjonen bedre fra fabrikk etter min mening.
Du må nok dessverre til et av våre naboland. Jeg fikk gjort det i forbindelse med ferie til Danmark. Nå som jeg har kjørt den mer på kjente veier i Norge er jeg enda mer fornøyd. Responsen er fenomenalt bra nå og draget i forbikjøringer (rundt 70-110km/h) er definitivt over forventning. Med original mapping syntes jeg Comfort var for slapp og Dynamic litt overivrig. Nå funker Comfort som en skikkelig bra allrounder. Mer kjøreglede og mer komfort på en gang.

Hørte rykter om at de muligens vil tilby Polestar etter nyttår dersom hk-avgiften blir helt erstattet av CO2-avgift.
Hur gick det med optimeringen Roder?

Jag har också hämtat ut en XC90 D5 MY17 och är lite sugen på optimeringen. Vore kul att höra om det är värt att göra det, eller om PowerPulse-tekniken som 2017-modellen har gör att optimeringen inte gör så stor skillnad.
Hej,

Har inte beställt optimeringen då jag gärna först hade fått feedback på hur förändringen är.

//Roder

jodo2017 skrev:Hur gick det med optimeringen Roder?

Jag har också hämtat ut en XC90 D5 MY17 och är lite sugen på optimeringen. Vore kul att höra om det är värt att göra det, eller om PowerPulse-tekniken som 2017-modellen har gör att optimeringen inte gör så stor skillnad.
Gäller det priset bara Xc90? Jag beställde till polestar förra veckan på en bil & det kostar 9200kr
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]