Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban1976
Vet någon om man kan gå ner i bredd på dessa fälgar? Det spårar något fruktansvärt. Man får sitta och blåhålla i ratten mest hela tiden tycker jag.

Sent from my SM-G928F using Tapatalk
av Lövet
Jag upplevde inte att mina spårade särskilt mycket.
av Nicke83
Bytte till 235 istället för 245 på min v70 MY13.
Gjorde även en hjulinställning. Nu är den klockren. Var precis som du beskriver då jag köpte bilen.
245 är alldeles för brett för allt annat än racing bilar med våra dåliga vägar vi har i Sverige.
235 känns också väl brett men tyvärr med fälgbredd på 8 tum så går de inte ha mindre breda sulor.

205or är nog mest optimalt som man har på vinterdäcken :lol:
Användarvisningsbild
av TommyP86
Fast däckmärke/modell/typ har mycket mer betydelse än bredd.
Hetsen om smala, höga och punkteringspumpade däck är i regel ganska oärlig, det är vanligare med felslitna däck och nåt som är kasst i hjulupphängningen.
av Nicke83
TommyP86 skrev:Fast däckmärke/modell/typ har mycket mer betydelse än bredd.
Hetsen om smala, höga och punkteringspumpade däck är i regel ganska oärlig, det är vanligare med felslitna däck och nåt som är kasst i hjulupphängningen.
Fast ju bredare däck du har ju större risk att de sneslits...Och ju bredare däck du har ju dyrare är de i inköp, spårkänslighet och högre bränsleförbrukning.

Hjulinställningen är mycket viktig på bilar & än viktigare om man har breda däck. Egentligen bör man nog göra hjulinställning varje vår man sätter på sommardäcken & varje höst man sätter dit vinterdäcken. Men de är det nog knappast många svenssons som gör :lol:

På min förra bil skiljde det nästan 1dl per mil i snitt mellan 195or & 225or. Fast då var det ju skillnad mellan fälgstorleken också i 1 tum.
Användarvisningsbild
av ER
Nicke83 skrev:
TommyP86 skrev:Fast däckmärke/modell/typ har mycket mer betydelse än bredd.
Fast ju bredare däck du har ju större risk att de sneslits...Och ju bredare däck du har ju dyrare är de i inköp, spårkänslighet och högre bränsleförbrukning.

Hjulinställningen är mycket viktig på bilar & än viktigare om man har breda däck. Egentligen bör man nog göra hjulinställning varje vår man sätter på sommardäcken & varje höst man sätter dit vinterdäcken. Men de är det nog knappast många svenssons som gör :lol:

På min förra bil skiljde det nästan 1dl per mil i snitt mellan 195or & 225or. Fast då var det ju skillnad mellan fälgstorleken också i 1 tum.
Bredare däck syns minsta felaktighet i hjulinställning tydligare och tidigare, inte större risk för snedslitning för står det fel skall det åtgärdas direkt oavsett 195:or eller 275:or och är man observant så är risken för snedslitning identisk för man håller väl koll på däckslitage även under säsongen? Min gamla S60 var usel på detta område, slapp som en hötacka i nyrenoverad framvagnm, men det är en "feature" på dessa P2:vagnar.

Bredare däck är inte generellt dyrare, bara om man håller sig inom samma märke/modell gäller det, men det snålas fruktansvärt idag då man köper fetaste fälg med "sunkdäck"/asiatkopior och annat som prenumererar på bottenplatser i tester för att spara pengar men få upp storleken mot att betala vad det egentligen kostar med kvalitet.

Min gammal S60 drog inte mer än högst 0.05l/mil extra från 195/65-15 till 225/45-17, min nuvarnade drar bara 0.02-0.03l/mil mera från 235/55-17(egentligen 215/65-16 då detta är basdimensionen för bilmodellen jämförbar med 195/65-15 på S60 P2 sugis oavsett vad den levererades med) till 235/45-19. Dvs försumbar skillnad som mera kan bero på tung högerfot, 186hk chip på S60:n alt. polestar på XC:n.

S60:n var av naturliga skäl spårkänslig som alla andra P2:or pga "felkonstruerad" framvagn, fast P3:an/XC:n går som på räls trotts breda svålar och avslappnade att köra oavsett däckbredd.

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]