Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Ludvika kan du även byta in din gamla mot en förstärkt. Du skickar alltså in din och får en fungerande tillbaka. Hylsa och olja kostar bara 1300 kr.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av emastar
Alexas skrev:Ludvika kan du även byta in din gamla mot en förstärkt. Du skickar alltså in din och får en fungerande tillbaka. Hylsa och olja kostar bara 1300 kr.

Priset är + vad det kostar att få vinkelväxeln fixat?
av THP
TommyP86 skrev:Förstärkt... Nu är det kanske länge sen och saker förändras. Men för några år sedan var ludvika bil och motor riktigt ökänt. Undrar för övrigt hur många vi är som väntat på honom vid okq8 i ludvika i timtal.

Går det handla där numera? Eller är det som förr?
Det är exakt likadant. Lovar högt. Håller tumt.
Lät skicka en kundvinkelväxel dit. Tog en dryg vecka med tur o retur, så långt allt bra.
Två månader senare.. ingen drivning. Fuskjobb.. hylsan som pressats dit som renovering var varken ordentligt påkrympt eller ordentligt svetsad. Han ville absolut inte ta på sej backjobbet. Han drog ut på det bra länge med ursäkten att det inte fanns några vinkelväxlar att skicka. Kunden fick åka med sin trasiga. Så småningom efter mycket tjat kom en vinkelväxel. Den såg ut som fan, inga bytta packboxar(ordentligt sargade,skitig otvättad och med ett jätteglapp i. Gjorde klart att den monteras inte, det motsvarar inte kundens 12000mila. Men då var vi bara inkompetenta amatörer. Istället för att göra rätt för sej då och lösa problemet så började en hel harang med fula mail. Vi var inte trevliga vi heller till sist när vi har en kund som är yxtokig och väntar på sin bil. Men inte då. Han hade inget fel gjort. Han vägrade likaså att återbetala pengarna för det kasst utförda jobbet med mindre än att han fick BÄGGE vinkelväxlarna. Både kundens egendom som *renoverats* och skräpet han skickat ned. På vilket sätt han tyckte han hade ägarskapet på kundens egendom som varit hos honom och vänt, det fattar jag inte.
Han vägrade konsekvent stå för det dubbla verkstadsjobbet likaså. Vi fick göra dubbla jobbet OCH ge kunden pengarna tillbaka.
I slutändan vägrade han svara och gjorde som sagt inte rätt för sej, då behölls skräpet av mej på jobbet som dellikvid för det dubbla arbetet som han orsakat med undermåligt jobb.
Jag lärde mej i den mailkonversationen att *renoveringen* endast innebär nya påkrympta splines. Några packboxar byts inte och något lagerspel kontrolleras/justeras inte.
Så tattar renovering är väl rätta namnet..
Några mer affärer där det blir det aldrig någonsin.
av emastar
Alexas skrev:TS: Vilken årsmodell pratar vi om?

2005 2.5T
av Alexas
Alternativet är ju att hitta en vinkelväxel i fint skick på bildelsbasen. Efter en snabb koll visade det sig finnas många. Flera är säkert i bra skick. Priserna går att justera. Prutat varenda gång på dyra saker och det har alltid gått. Finns några hylsor också.

Du har en 2005a, alltså Haldex gen. 2. Vet inte om du kan använda vinkelväxel från gen. 3 2006- men jag TROR att det är samma vinkelväxel.

av emastar
Alexas skrev:Alternativet är ju att hitta en vinkelväxel i fint skick på bildelsbasen. Efter en snabb koll visade det sig finnas många. Flera är säkert i bra skick. Priserna går att justera. Prutat varenda gång på dyra saker och det har alltid gått. Finns några hylsor också.

Du har en 2005a, alltså Haldex gen. 2. Vet inte om du kan använda vinkelväxel från gen. 3 2006- men jag TROR att det är samma vinkelväxel.

Satt igårkvälm och kollade på bildels basen med. Och det är troligen det de kommer bli. Tänkte ta ett snack med Volvo och höra med dom så grejerna säkert passar.
Dock hittade jag inga hylsor. Vad kollar jag efter då?
av Alexas
Jag är inte helt hundra men jag tror hylsan kallas för medbringare på bildelsbasen-språk

av emastar
Alexas skrev:Jag är inte helt hundra men jag tror hylsan kallas för medbringare på bildelsbasen-språk

En annan skrev att det heter hylsa och inte medbringare när jag trodde det var samma sak..... får väl ringa och kolla helt enkelt
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]