Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Tette
Posten har till hälften jobbat iallafall. Fått 1 av 2 paket :D
Förhoppningsvis så får ni se vad som har hänt i morgon men nu ska jag ladda borrmaskinens batteri..

Däremot upptäckte jag en sak som gjorde mig lite ledsen. Har alltid tyckt att ac:n stjäl lite pållar av mig när det slår igång och har därför valt att ha den avstängd i stadstrafik eller typ 50-60 väg. Förrförra helgen var vi ute och åkte långt och då fungerade ac:n utan problem men idag då den skulle igång lät det som hela bilen hade en lång "smygfis" (minus lukt :D ). Läst runt lite och det verkar som att det är slut på köldmedium som skapar fis ljudet. Då jag fick ac:n reparerad för 2 år sedan och fylld då så har jag väl antagligen ett läckage någonstans. Med min tur är det väl kondensorn...

Sen har jag ju en tråd på v70n/s60 forumet om mina underbara frambromsar. Dags och byta då till och med maken skäms över att åka i stan. Ska inte bromsbelägg hålla längre än 2500 mil? Har dock aldrig bytt bromsar och vet inte riktigt om det är något jag törs ge mig i kast med själv eller om det ska lämnas bort för all enkelhet. Verkar dock inte vara raketforskning att byta men med mig vet man aldrig..
garinge skrev:
Aha, vad är det för paket du väntar på då? Något kul innehåll? :)

Ja, fast du sa biltema, det sa ju allt:)
jag tycker inte svarta hattar passar när fälgen är vit, ventilen är vit, att det blev dessa kronor är mest för det dök upp när jag sökte på vita hattar och tyckte dom var tuffast, sen kanske man kan röra lite på dom ibland, så håller det bättre :)

Hehe förstår det, just do it :p är väl alltid så att man har saker pågång, ej klart osv :p
Jao, det var ju biltema :lol: Men det ser ju lite extra kungligt ut att åka med kungakrone - hattar :wink: Blir nog tjusigt, å turligt så är det ju sommarfälgarna (??) de ska vara till så ingen risk för salt och annat äckel..
av Tette
Lucif3r skrev:tycker ditt AC problem låter som en magnetkoppling som behöver schimsas, speciellt eftersom du känner när kompressorn slår till. Ta och mät spelet på den, optimalt spel är runt 0.2-0.3mm om jag minns rätt.
Vet att magnetkopplingen borde justeras men har inte kunskapen till detta därav slår jag av ac:n i stadstrafik och drar ned rutan :D
Däremot fis ljudet är något nytt så det blir väl att uppsöka någon valfri ac firma här i dagarna..
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Själv så har jag ett fräsande ljud från förångaren AC fylld förra våren med 750 g, tror att det var någonstans runt 420 g kvar i systemet men då hördes inte det fräsande ljudet. Men iaf AC fungerar prima för mig bara jag förstår inte var för förångaren väsnas så mycket, men skit samma det är först när jag stänger av bilen som jag hör ljudet :)
av Tette
DayDreamer skrev:Själv så har jag ett fräsande ljud från förångaren AC fylld förra våren med 750 g, tror att det var någonstans runt 420 g kvar i systemet men då hördes inte det fräsande ljudet. Men iaf AC fungerar prima för mig bara jag förstår inte var för förångaren väsnas så mycket, men skit samma det är först när jag stänger av bilen som jag hör ljudet :)
Ja man kan ju leva med att det låter en smula när man stänger av, inte när man kör runt hela tiden och det låter "fsssshhi" från ac:n.

Idag var ju planen att det skulle fixas och donas ordentligt. Först och främst var den lilla skruv/borrmaskinen vi hade hemma på tok för klen. Iväg på Clas Ohlsons och handla en med lite mer fräs. Demontera halva bilen och börja.
Jag kan göra mycket men tyvärr räckte inte mina muskler till idag :mrgreen: så bara att kalla in maken i mek-tjänst.
dörr.jpg
dörr.jpg (64.94 KiB) Visad 2326 gånger
Japp, fått hem den saknade högtalaren till HP systemet i bilen. Vi började i god tid på förmiddagen men satan vad nitarna satt. Alltså riktigt jävla (ursäkta ordvalet) ordentligt. Detta ledde dock till att vi bara hann med framdörrarna innan både vi och borrarna var på tok för slöa för att fortsätta.
Ska nämnas att det var kring +26*C idag så det blev lite svettigt. Härligt ljud i bilen nu men lite snett då bakdörrarna inte alls orkar med i ljudet med sina 40W mot fram på 75W. Har dämpat lite inuti dörren och som syns på bilden även lite utanför men ska fixa mer dämpning sen när vi bytt alla högtalarna. Ville inte ha för lite för att dämpa i dörren då högtalaren nitas dit och då är det kört :(
Posten har även gjort sitt jobb idag men jag hann inte hämta ut paketet, får ta det någon dag framöver. Inget jag måste ha nu nu nu direkt.

Bättre update kommer väl här framöver
Användarvisningsbild
av garinge
Bra gjort :)

Hur får man loss dörrsidan, vad ska man lossa och vart finns det?
min låspinne på passagerarsidan bråkar lite, när man låser så låser den dörren men åker inte hela vägen ner och det är störande att se den sticka upp lite, så antar metallpinnen är lite böjd :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Dörrsidor är alltid lika roliga att loss på... Braaak säger det så har man helt plötsligt hela sidan i näven eller delar av den :lol: Om inte annat så brukar clipsen gå sönder och dom är inte billiga på Volvo 21 kr styck till min bil iaf :shock:
av Tette
garinge skrev:Bra gjort :)

Hur får man loss dörrsidan, vad ska man lossa och vart finns det?
min låspinne på passagerarsidan bråkar lite, när man låser så låser den dörren men åker inte hela vägen ner och det är störande att se den sticka upp lite, så antar metallpinnen är lite böjd :)
Tack så mkt, större delen av jobbet (borra och popnita) gjorde maken så det är väl han som ska ha credd egentligen :D
Det är inte alls svårt att plocka av dörrsidan på P2:orna men lite verktyg och att man är lugn och metodisk är att föredra. Verktyg som jag använde mig av var: T10, T25 samt ett fiskben. I vilken ordning kommer jag till :D Börja med att bända lös plasten på det svarta handtaget i dörren, det går att dela i två. Använd fiskbenet eller var jävligt noga med en tunn plattmejsel. Du vill inte slinta med mejseln och göra fula märken i vare sig bilen eller dig själv... Sitter troligtvis hårt som tusan men dra rakt utåt, inte böja upp eller ned för mycket då den har 2 "spår" i vardera ände. Bakom hittar du 2 T25 skruvar som ska lös. Sen tar du bort den lilla svarta trekanten vid backspegelfästet, även här kan plasten vara ganska skör så bänd försiktigt. Runt dörrsidan finns det (tror det är 8st) clips som ska bort. Använd T10 mejseln eller annat verktyg med liten platt del och tryck i mitten av dem tills de ploppat in en aning. Bänd sedan ut dem, helst med fiskbenet och SPARA. Sen lyfter du dörrsidan lite i underkant, utåt uppåt och lirkar lös den från hyllkanten den sitter på upptill. Dra inte ut dörrsidan för långt då du ska koppla lös 3 kontakter och dörrvajern innan du kan ställa ifrån dig dörrsidan.
När du ska ha tillbaka allting så gör du bara i omvänd ordning men de clips du tagit lös kan du dra hela vägen igenom "clipskroppen" och återanvända dem. Sätt de återanvända clipsen i hålen och tryck in hatten så slipper du köpa nya.

Åhh vad mycket text. Lättare med bilder men hade inga på lager.
DayDreamer skrev:Dörrsidor är alltid lika roliga att loss på... Braaak säger det så har man helt plötsligt hela sidan i näven eller delar av den :lol: Om inte annat så brukar clipsen gå sönder och dom är inte billiga på Volvo 21 kr styck till min bil iaf :shock:
Kanske är så på svxc 70 bilarna men jag tyckte det var ganska simpelt att få av dörrsidan eller så hade jag bara tur 8) Gäller dock att ha några clips tillgodo så jag köpte några på volvo för - hör och häpna 23:- styck så det gäller att hålla hårt i dem man har. Fick använda ett av extra clipsen men det var mest för att jag tappade ett under sätet och orkade verkligen inte börja leta :oops:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tette skrev:
DayDreamer skrev:Dörrsidor är alltid lika roliga att loss på... Braaak säger det så har man helt plötsligt hela sidan i näven eller delar av den :lol: Om inte annat så brukar clipsen gå sönder och dom är inte billiga på Volvo 21 kr styck till min bil iaf :shock:
Kanske är så på svxc 70 bilarna men jag tyckte det var ganska simpelt att få av dörrsidan eller så hade jag bara tur 8) Gäller dock att ha några clips tillgodo så jag köpte några på volvo för - hör och häpna 23:- styck så det gäller att hålla hårt i dem man har. Fick använda ett av extra clipsen men det var mest för att jag tappade ett under sätet och orkade verkligen inte börja leta :oops:
Nja det är nog ännu lättare på X70 en T25 sitter det bakom ett lock, sen är det bara att rycka bort ramen runt handtaget bort med låspinnen och sen är det bara att slita av dörrsidan.
Användarvisningsbild
av garinge
Tette skrev:Det är inte alls svårt att plocka av dörrsidan på P2:orna men lite verktyg och att man är lugn och metodisk är att föredra. Verktyg som jag använde mig av var: T10, T25 samt ett fiskben. I vilken ordning kommer jag till :D Börja med att bända lös plasten på det svarta handtaget i dörren, det går att dela i två. Använd fiskbenet eller var jävligt noga med en tunn plattmejsel. Du vill inte slinta med mejseln och göra fula märken i vare sig bilen eller dig själv... Sitter troligtvis hårt som tusan men dra rakt utåt, inte böja upp eller ned för mycket då den har 2 "spår" i vardera ände. Bakom hittar du 2 T25 skruvar som ska lös. Sen tar du bort den lilla svarta trekanten vid backspegelfästet, även här kan plasten vara ganska skör så bänd försiktigt. Runt dörrsidan finns det (tror det är 8st) clips som ska bort. Använd T10 mejseln eller annat verktyg med liten platt del och tryck i mitten av dem tills de ploppat in en aning. Bänd sedan ut dem, helst med fiskbenet och SPARA. Sen lyfter du dörrsidan lite i underkant, utåt uppåt och lirkar lös den från hyllkanten den sitter på upptill. Dra inte ut dörrsidan för långt då du ska koppla lös 3 kontakter och dörrvajern innan du kan ställa ifrån dig dörrsidan.
När du ska ha tillbaka allting så gör du bara i omvänd ordning men de clips du tagit lös kan du dra hela vägen igenom "clipskroppen" och återanvända dem. Sätt de återanvända clipsen i hålen och tryck in hatten så slipper du köpa nya
Tack för tipset, blir att läsa här när jag ska plocka loss dörrsidan nåndag framöver :P
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 47

Tack för svar. Tittade på att byta lyk[…]

Nya kontaker med Volvo , men nu säger dom sig[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]

Stolsrygg knakar/ låter