Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det hände iaf inget på min bil ändå hällde jag i dubbel dos :) Skiten som i så fall lossnar efter bränslefiltret lär ju hamna i insprutarna och kan ju täppa till dom om du har otur.
Användarvisningsbild
av Vojje
kommer att hälla i en enkel dos RedLine SI1 idag.
Förväntar mig mirakel, som att farthållaren börjar fungera och att urtrampningslagret slutar gnälla i dragläget :D
Användarvisningsbild
av milktrucker
sthlm skrev:Min gamla Bubbla 1303S gick märkbart bättre efter en flaska av okänt märke som jag fick av en bekant.
Hur och varför vet jag inte men något gjorde det säkert och jag misstänkte beläggningar i förgasaren pga 10 års stillestånd.
Det är den enda bilen jag testat på och då var det förgasare. Den ville även ha K-sprit på vintern som alla säger inte behövs pga etanolinblandningen i dagens soppa.
Frågade i en annan tråd om denna https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa282691sv
Den skall påbörja förbränningen i partikelfiltret vid lägre temperaturer enligt reklamen.
intressant frågeställning.
Jag plockade ner ett partikelfilter igår och rengjorde det manuellt eftersom det inte blir riktigt rent av att bara bränna ur det.
Det sitter en värmeslinga på 9Kw under filtret som ska bränna ur det i 45 min och nu talar vi bra mycket högre temp än 250*c, gissningsvis bortåt 400*c.
Man får spola ur ur filtret med vatten och sen blåsa ur det med tryckluft, för helt rent blir det inte av bara förbränning.
Jag har svårt att se hur en bränd tillsats skulle klara av att få filtret rent.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Vojje skrev:kommer att hälla i en enkel dos RedLine SI1 idag.
Förväntar mig mirakel, som att farthållaren börjar fungera och att urtrampningslagret slutar gnälla i dragläget :D
Nu har du lite låga förväntningar va? Slår vad om att du kommer få en rejäl effektökning också! :wink:
Användarvisningsbild
av Vojje
hoppas det. Ska hänga på h-vagnen imorgon och plåga livet ur bilstackaren... :D
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Har aldrig funkat på nån av mina gamla lik sist jag luktade i en sån där flaska tyckte jag att det lukta diesel eller fotogen.
av Rådlös
Mycket av sådana här "undermedel" innehåller i huvudsak etanol. I alla fall när det gäller bensinbilar. Det är inte skadlig på något sätt och det påverkar knappast förbränningen i så små mängder. Det har också en viss lösande effekt, t.ex om man har en hobbybil som står avställd i perioder. Där kan det bildas hartsbeläggningar av bensin. Det löser etanolen upp.
Men vad kostar en sådan flaska med ett vanligt undermedel? 50 kr för 33 cl? E85 kostar 11,25 kr/litern.

Till diesel har jag själv prövat ett medel som skulle kunna motsvaras av bensinbilarnas K-sprit. (Jag har glömt vad det hette) Men det var i detta fallet inte till någon bilmotor. Det var ett fristående värmeaggregat, typ dieseldriven motorvärmare. Man har sådana vid vissa utomhusjobb som inte tål kyla. Där hade vi problem med ett aggregat som var svårstartat eller gick dåligt. Då hällde vi i en sådan flaska i bränsledunken och aggregatet fungerade efter detta.
Sedan finns det ju en annan sak med diesel och det är så kallade Dieselmikrober. Men det är betydligt allvarligare. Där hjälper inga undermedel. Har man drabbats av det så är det rengöring av tanken som gäller och sedan ett starkt biologiskt gift. Kolla på Grotamar. Men detta är så giftigt så man måste följa alla givna regler. Det får man inte "dutta i" på fri hand efter eget tycke. Jag vet inte hur det uppträder i avgasreningen på moderna dieselbilar.
Användarvisningsbild
av sthlm
Anledningen till att jag ens gav mig in i tråden var att jag läst att man i USA gärna använder additiv i sina lastbilar för att rensa partikelfiltren.
Dom verkar använda additiv med cerium (jag har inte den blekaste om vad detta är).
Funkis eller inte har jag ingen aning om men nedan finns lite att läsa för den som har ett par timmar över.
Har inte de Engelskakunskaperna som krävs för att förstå det som skrivs fullt ut och avgöra om det är bull.

http://www.engr.ucr.edu/~heejung/publications/5.pdf
http://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewc ... mistrydiss
Nya Volvo XC70 PHEV

EU har tullar på 100% elbilar från Kin[…]

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

Kupéfläkten står still

Ja den här bilen har jag fått för […]