Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Patrik1975
Hej

Som tråden lyder ska jag byta länkarmarna, glapp i spindelled.
Min plan är att lyfta upp bilen, lossa 3 bultar och byta armen. Läste att drivaxeln kan hoppa ur så jag tänkte helt enkelt fixera med ett rep mellan fjäderben och ram under tiden. Är det en bra taktik, eller finns det bättre? Något annat jag bör tänka på innan jag startar?

Tack!
av SubMarine
Har själv aldrig haft problem med att drivaxeln åker ur de gånger jag bytt länkarmar på dessa men det skadar ju inte att ha en plan för att förhindra det :) Annars är det inte så mycket att tänka på förutom att dra de inre länkarmsskruvarna när länkarmen är belastad för att inte felbelasta bussningarna.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det kan vara som sagt bra att stötta/sätta fast drivaxeln.
av Fritzell
Ja men då kommer du inte åt bultarna, jag brukar ta måttet mellan någon av navets kant till skärmen och sedan hissa upp länkarmen med domkraft tills rätt avstånd uppnås och dra åt då kommer du åt bultarna mycket lättare än om däcket skall vara på. Du behöver rätt lång hävarm för att få till det höga momentet
av Kena
Utrusta dej med en rejäl slägga ivf. Skruven som låser fast spindelleden brukar behöva en rejäl tuktning för att lossna och är inte helt lätt att komma åt att slå på.
AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare i[…]

Däck dimensioner

Beroende på hur mycket du sänkt och hur[…]

Halvljus

Behöver inte vara en som är svagare... k[…]