Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s80 t6 executive
Jag har klantat till det och slarvar bort "nyckeln"till hjullås muttern. :oops:
Är det enda alternativet att svetsa på en mutter på den befintliga muttern?
eller finns det andra knep?(jag har ingen kod till "nyckeln" heller)
av Jaco
Åk till en däckverkstad så fixar de det... det gjorde de åt mig iaf, de har verktyg för de flesta eventualiteter.
av s80 t6 executive
Jaco skrev:Åk till en däckverkstad så fixar de det... det gjorde de åt mig iaf, de har verktyg för de flesta eventualiteter.
Hur fungerar det? har dom någon typ av "huvudnyckel" eller hur gör dom?
Jag har pratat med Volvo i Uppsala och dom är ju inte så pigga på att åta sig jobbet konstigt nog.Men jag gör som du säger och pratar med en gummiverkstad i stället! Tack för tipset.
Användarvisningsbild
av greeeken
s80 t6 executive skrev:
Jaco skrev:Åk till en däckverkstad så fixar de det... det gjorde de åt mig iaf, de har verktyg för de flesta eventualiteter.
Hur fungerar det? har dom någon typ av "huvudnyckel" eller hur gör dom?
Jag har pratat med Volvo i Uppsala och dom är ju inte så pigga på att åta sig jobbet konstigt nog.Men jag gör som du säger och pratar med en gummiverkstad i stället! Tack för tipset.
Dom kapar bäll bulten skulle jag tro
Användarvisningsbild
av AWWD
De flesta däckverkstäder har "satser" med specialverktyg för att lossa låsmuttrar. De är "förstörande", dvs låsmutern blir förstörd. Jag har sett på när de lossade en mutter med ett verktyg där den ene slår på verktyget på muttern samtidigt som den andre lossar muttern. Verktyget gängade sig på muttern på något sätt.

/AWWD
av s80 t6 executive
Jag har pratat med både Volvo och flera gummiverkstäder i dag i Uppsala,
men ingen har varken tid eller lust att fixa detta :???: Det är lite dåligt tycker jag att inte en aktoriserad verkstad som Volvo kan fixa detta.
Så nu står jag fortfarande på "ruta ett" och ingen kan hjälpa mig med detta.Var kan man köpa specialverktygen? så får jag fixa detta själv.
Tacksam för svar :D .
av Addekarlsson
Tror inte du får/kan köpa dessa specialverktyg utan att ha reggad firma med behov av det.
Hur många skulle ha sina fälgar kvar om alla kunde köpa dessa satser? :wink:

Att inte Volvo fixar det, det kan jag acceptera. för dom är ju inte däckverkstäder. Men att ingen däckfirma hjälper dig, det tycker jag är uselt.

Tyvärr så jobbar inte min polare kvar på däckfirma i Uppsala heller, annars hade jag skickat dig till honom.
Men jag hoppas du löser problemet till slut. Får jag nån snilleblixt om hur du kan göra, så återkommer jag.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
På jobbet har vi hylsor med en invändig konisk vänstergänga. Det funkar för det mesta, man på den här typen är det svårt med den med för skallen är hård och svår att få tag i. (Antar att du har den där fattningen ser ut som en blomma, och har en lös ring utanpå?)
Bulten är tvådelad, delen med låsningen är islagen i själva bulten med splines. Vi brukar svetsa på en bricka eller nåt och rycka ut den yttre delen med glidhammare.
När den är lös så man kommer åt att svetsa utan att skada fälgen svetsar man på en gammal hylsa.
Nu är det bara att rycka ur dom andra tre och knacka i den med hylsa på i stället för att lossa bultarna.
av s80 t6 executive
Tack för alla svar :D Nu är muttrarna borttagna med hjälp av en"bondmek" med svets 8) Tack för alla hjälpsamma svar :D
av zenobia
OK, var det en dyr historia?

Hämtade nämligen bilen från en auktoriserad Volvoverkstad och dom har förstört min låshylsa när dom skulle ha av framdäcken.
Står nu med två bakdäck som inte kommer loss eftersom jag inte har någon fungerande låshylsa...

Tackar för det CMS Group / Bert Gustavssons Bil i Göteborg
:evil:

Alla tips är alltså välkomna !

Powershit lådan, läs på förs[…]

När är Huvudcylinder bytt och det lö[…]

Det hade säkert varit smidigt men jag har i[…]

Du ska mäta direkt på den svarta kablen[…]