Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja hej i värmen!
Har börjat få problem vid inbromsning och acceleration vid högersväng då antisladd/spinnlampan blinkar och motorn dör. Misstänkte först att centrumbulten i hjulnavet rallat upp men den sitter som berget på bägge sidor. Nån som har nått tips om var jag skall börja leta. Lite underligt att det bara kommer vid högersväng, och just nu när man skall ut i semestertrafiken. Bilen är en V70 2,5T -05 FWD med 20100 mil på mätaren.
Eric
Jag bytte faktiskt båda mina främre ABS-ringar i förra veckan av samma anledning.
Antispinn gick in i tvär högersväng i gatukorsning, men inget krångel med ABS'en i övrigt.
Ringarna var skitdåliga.

Blev bra!
MickeM skrev:Jag bytte faktiskt båda mina främre ABS-ringar i förra veckan av samma anledning.
Antispinn gick in i tvär högersväng i gatukorsning, men inget krångel med ABS'en i övrigt.
Ringarna var skitdåliga.

Blev bra!
Är det bökigt, vad behöver man lossa för att kunna trycka in drivaxeln tillräckligt ?
Drivaxeln måste ur navet.
Jag släppte stötdämparen i de två bultarna ovan navet, och tryckte in/och tog ur drivaxeln.
Sen tog jag upp den på ovansidan navet, och monterade de två skruvarna tillfälligt, så det satt stadigt, och axeln låg bra.
Jag har tagitbort hela axeln till bänken förr, men detta gick bra.

Sen bort med den gamla ringen, skrapa rent noga, och knacka dit den nya, rakt, försiktigt och ända in till kanten.
Värm den med varmluftpistol, så går det enklare.

Montera tillbaka de två skruvarna, och försök få dom på exakt samma ställe
Syntes bra i rosten på min. Annars märk upp läget.

Dra drivknutsskruven till 35N. Sedan 90',
Helst ny skruv, men det hade inte jag.
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]