rid54 skrev:SkauneJohan skrev:för en som e totalt okunnig om elbilar, hur är det med värmen på vintern? själv tänker jag då att det borde dra en massa ström att få värme i elbil (jag kan såklart ha fel)
Det där har jag också funderat en del över. Att använda el för uppvärmning är att använda sofistikerad energi på ett slösaktigt sätt. Det vore bättre med nån form av "rödsprits-webasto" eller nån kolbrikettdriven värmare än att använda körströmmen till att värma bilen. Etanol och ved är ju förnybara energibärare....
På jobbets elbil drivs värmen av... just det... DIESEL! Dieseltanken sprang läck förra sommaren så den bilen blev en miljöbov.
Ampere hit och ampere dit och en massa snack om elproduktion... är det någon som funderar på de råvaror som behövs till dessa helt fantastiska elbilar som skall frälsa världen? Ett mycket bra skäl till att lägga ned oljeberoendet är att slippa ha pissiga länder att göra. Men... vi riskerar ju bara att flytta ett beroende till ett annat beroende. Så vitt jag vet går det åt en hel del sällsynta ämnen till all denna nya teknik, sällsynta ämnen som finns i länder där mänskliga rättigheter är ännu mera sällsynta. Det tycker inte jag är okej. Istället för att konsumera olja från skitländer där man exempelvis avrättar homosexuella av religiösa skäl så köper vi sällsynta jordartsmetaller från andra länder där man sparkar skiten ur folk bara för att de tillber samma gud som diktatorn, men på ett annorlunda vis.
För att det skall vara hållbart så måste hela klabbet i princip in i ett slutet kretslopp och där man kan använda materiel som är relativt vanliga och lätta att komma över. Visst, miljön kanske blir lite bättre i vår del av världen men den lär ju inte bli det för de stackars satar som skall tillgodose vår aptit på råmaterial.