Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lillarapunzel
#1094605
Är det någon som vet vad kamremsintervallet är på 740? Gäller en 740 GL 115 hk -90 för att vara exakt. Den har rullat 10 250 mil till dagens dato, och kamremmen är (så vitt jag vet) aldrig bytt. Bör den bytas snart eller kan man vänta ett tag med det?
Användarvisningsbild
av Derank
#1094608
bilen är ju 16år så det är väl bara byta, kostar inet många hundralappr, tar max 30min. Går den av gör det inte heller så mycket, du blir stående men inget går sönder, så kör du tills du ids byta.
av Lillarapunzel
#1094611
Derank skrev:bilen är ju 16år så det är väl bara byta, kostar inet många hundralappr, tar max 30min. Går den av gör det inte heller så mycket, du blir stående men inget går sönder, så kör du tills du ids byta.
Tack!
16 år? :roll: 26, om jag får be!
Är inte min bil, kan tilläggas. Miltalet beror främst på att den gick ca. 100 mil/år mellan typ 1993-2013. Sen 2013 har den gått 1 000 mil/år, så visst körs den :-)-)
av Lillarapunzel
#1094834
sicnarf skrev:Wow! Samma kamrem i 26 år?????? Är detta rekord, eller?
Haha, kanske det!
Känns som att alla äldre Volvosar i min närhet har gamla kamremmar... :lol:
Denna 26 år/10 250 mil, mitt ex. 940 -97 vrak 18 år/17 100 mil och min nuvarande 854 -96 14 år/13 000 mil.......... :roll:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#1094954
Lillarapunzel skrev:
sicnarf skrev:Wow! Samma kamrem i 26 år?????? Är detta rekord, eller?
Haha, kanske det!
Känns som att alla äldre Volvosar i min närhet har gamla kamremmar... :lol:
Denna 26 år/10 250 mil, mitt ex. 940 -97 vrak 18 år/17 100 mil och min nuvarande 854 -96 14 år/13 000 mil.......... :roll:
Du bör nog tala om för din nuvarande att om kamremmen går på hans 850 så lär det vara ajöss med motorn om kamremmen går av då det med stor säkerhet blir en så kallad "ventilsallad" i topplocket.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
#1094985
När denna motortyp var ny (B21 -75) var det "sådär" med service enligt "boken", utan det var mest "som förr". D.v.s olja och filter "vid behov" samt tänstift och brytare när motorn började gå dåligt. Undantag fanns ju alltid, men kamrem var något nytt för många då och glömdes lätt bort. Jag servade ett antal 245-or son gick som firmabil ar och där byttes remmen i bästa fall innan 20000 mil. Vi hade ett protokoll för 1000 mils service och där ingick ju inte byte, däremot efterspänning av remmen och så brukade jag skriva att det "rekommenderas byte av kamrem nästa service". Sedan var de ju upp till bilägaren. När mätaren gått över 20000 så brukade remmen "gå av". Har för mig att det rekommenderade byte vid 12000 mil då
av Rådlös
#1094993
Jag har en instruktionsbok här för en 240 -78. Där anges bytesintervallet till 60 000 Km. Företeelsen var så ny då, så det hette inte kamrem. Det står: "Transmissionskuggrem" i boken.
Lite upplysning att lägga på hyllan för överflödigt vetande. Den första bilen med kamrem av textilburen gummi, som såldes allmänt på marknaden kom i mitten på 60-talet. Det var en tysk småbil av märket Glas. Jag tror dom gick upp i BMW-koncernen senare. Andra bilar som hade överliggande kamaxel hade kamkedja vid den här tiden.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]