Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av serts
Hej,

Ny på detta forum som användare men läst trådar och diskussioner i smyg en längre tid. Hur som helst så är det dags för mig att skaffa en ny bil då mina två andra bilar har sålts av. Som rubriken säger så är jag inne på en XC70 om budgeten räcker till. Primärsyftena med bilen är komfortabel åkning i motorvägshastighet utan massor buller, kunna dra min båt utan det skall kännas jobbigt på ramperna (båt + kärra ca 850-1000kg). Vill inte känna oro när man åker mindre skogsvägar att man slår i underrede eller liknande därav valet på xc70 känns lite robustare än v70 även om man nog kommer undan billigare med en v70 awd. Efter jag småkikat lite blir motorvalet en diesel kombinerat med awd och automatlåda då jag kör 2.5-3000 mil per år. Känns inget jättebehov att betala extra för en lågmilad bil då jag kör en del så miltalen plockar på sig ganska fort ändå. Är det något man behöver oroa sig över på långmilare ? Tänker det kan ju inte vara några dåliga bilar i och med taxi, polis brukar dessa och deras rullar väl en bra bit?

Min budget är max 190.000kr till detta önskar jag ha som jag nämnde tidigare en stark och villig dieselmotor, automat och awd med en dragkrok. Är det något mer man behöver? Vilka årsmodeller kan man sikta på i min budget. Tittat lite hos handlare med känns som alla är en bra bit över 200.000kr Hur mycket prutmån har man hos handlare på dessa bilar egentligen när det finns så många utav dem? Tänker hur mycket skall man stå på sig när man förhandlar med en bilhandlare om man vill ha sommar + dubbade vinterdäck med på köpet? De jag små kikat på hos handlare är 2013 d4 awd med automat och alla ligger ca 230-250k tittar jag även på 2012 d5 awd ligger dessa på 200-220k. Kan man få ned dessa till min klass?

Tacksam för all hjälp, tack på förhand.
av Assar63
Fundera även på automatisk nivåreglering.
Jag skulle föreslå att du tittar på bilar från -08 och uppåt.
-12 kom instrumentering med display och navigation flyttade ner i den.
-13 kom senaste haldexlådan som inte alla gillar.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
av Assar63
Står en D5 09:a i Älmhult som är fullsmetad med utrustning i din prisklass.

Användarvisningsbild
av apersson850
Ett oljebyte i automatlådan är lämpligt att kosta på sig på en bil som rullat många mil. Speciellt om man inte kan bevisa att det gjorts.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
XC70 är ju svindyra begagnade tyvärr. Handlarna är nog lite svåra tack vare det.
Tänk på att få med så mkt garanti som möjligt och volvias 15000mils maskinskada är värd att fundera på.
av CaptainOats
Jag hade samma tankar som dig. Blev tillslut en 2016 sport eftersom mina krav hela tiden ökade. Är verkligen nöjd med bilen.
av refbob
Jag tycker du skall satsa på en D3 Awd My12. Den har 163 hk. Jag har samma motor i våran My 13 och den drar 1600 kg husvagn utan knot. Så det borde räcka för dina behov. Jag skulle hellre ta en D4 framför en äldre D5:a. Infotanment är bättre från My12. Hoppa över om du blir erbjuden 18" fälgar. Bullrar och är stuttigare är 17". Skulle även försöka hitta en som säljer privat och är i fint skick med mindre mil. XC70 har ju mycket prylar som slits. Tex är ju inte 4-hjulsdriften billig att laga och allt slits ju...
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag bytte olja i min Haldexkoppling efter 18000 mil. Då var filtret igensatt till en tredjedel. Så visst kräver allting vård med tiden, eller kanske snarare med milen, men om man bara gör det kan grejorna hålla länge.
av serts
Hej alla,

Grymt tack för alla snabba svar. Någon XC70 08 blir det inte för min del dels för skatten och förbrukningen är högre sen gillar jag faceliften lite mer :roll: Hur fungerar det med automatisk nivåreglering något som är dyrt att serva, vanligt på nyare bilar?

Ja beg priserna på XC70 tycker jag är helt sinnesjukt. Jag menar den billigaste XC70 -12 d5 AWD 19-20k mil ligger på 199 000kr Vilket är helt sanslöst jag tycker de borde ganska ligga 160-170 :oops: :D Men man kan väl drömma och får fortsätta leta. Angående byte av olja i lådan vad kan man räkna med för prislapp på ett sådant ingrepp hos märkesverkstad?
av Assar63
Jo, skatten är hög på tidigare motorer, så 08 blir dyr på det sättet. Nivåregleringen är mekanisk och inbyggd i dämparna så de har vad jag vet inte någon extra servicepunkt. En del behöver byta dem i förtid, men andra kör hela bilens livslängd med dem. Vanlighetsgraden är mycket låg, gissningsvis 5 till 10%. Jag valde nyligen en -12:a D5:a med avtagbar krok och nivåreglering som hade gått 6500 mil. Priset var mer än jag ville betala, men såhär i huvagnsbackspegeln känns valet mycket bra.

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]

LÖST tankmätaren stod på 1/4 kvar […]

Uppdatering, säljaren har nu svarat och enlig[…]