Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thedrone
Hej alla!

Har idag en XC60 D4 AWD SUMMUM BE PRO -16 som nu rullat strax över 1000mil.
Var idag inom den lokala Volvohandlaren och bestämde mig för byte till en XC90 D5 AWD INSCRIPTION -17.
Totalt vansinne att byta bil redan om man skall tänka ekonomiskt...(en rejäl käftsmäll med värdeminskningen på de 1000milen man kört)
Men vi har fått tillökning och behöver lite mer bagage osv...

Nu till saken.
Googlade lite ikväll försökte hitta lite "riktiga bilder" på bilar med fälgarna jag valde till (21'' 10-spoke turbine polished). De skall sitta på en Onyx Black XC90... hittade inte så mycket...
Men självklart så hittade jag andra otrevligheter :| ... forumtrådar och artiklar från aftonbladet där man skriver att XC90 dras med problem med buller och oljud från hjulen. Typiskt!!!

Provkörde inget idag då jag kört demobilar vid några tidigare tillfällen och varit helt "såld" på hur tyst och komfortabelt man åker. Har alltså tidigare bara kört kortare sträckor på landsväg och motorväg.

Har ni som kör XC90 dagligen någon input att komma med...är det ett problem som "förstorats upp" eller är det verkligen så illa som man får känslan av, när man läser om problemet. Börjar nojja lite ?:-/ ...känns inte roligt om man kommer störa sig på oljud och buller när man lägger en halv förmögenhet på bil.

Alla råd och tips mottages tacksamt!!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag kör ca 5000mil om året, mestadels motorväg. Har haft en MY16 D5 Inscription och nu en MY16 T8 Inscription. Jag tycker att det är en helt underbar bil och skulle inte vilja byta mot något annat! Har haft bland annat en MY15 XC60 D5 Black-R innan och XC90in är definitivt tystare!
av Nilp
Om det är tyst eller inte är ju något subjektivt. Har en MY17 på förvisso 19" hjul men tycker den är behaglig ungefär som min förra bil (BMW 520).

Som jag uppfattat det så beror det mycket på däcken och Michelin Latitude ska vara tysta, kolla upp vad det sitter för däck på innan leverans
av Gorban
Kolla här:

av thedrone
Tack för er input!

Pratade med verkmästaren på serviceverkstaden och där hade de inte haft något klagomål angående vägljudet. Han nämnde att Volvo varit väldigt noga med att fånga upp alla klagomål och brister på XC90 för att se till att hålla upp nivån på flaggskeppet. Så jag tänker att det inte är något större problem.... utan mest fall där vissa däck och underlag ställer till det, i kombination med "känsliga öron" .

På 21'' fälgarna jag köpt till sitter det Pirelli Scorpion Verde. Verkar inte vara det tystaste däcket när man kollar tester men det är det däck Volvo rekommenderar. Däremot så sitter det Michelin däck på 20'' fälgarna som satt på bilen från fabrik.

Bilen levererades till handlaren idag och skall nu vidare till rekondfirman för att få en bra lackförsegling innan jag hämtar ut bilen i nästa vecka.

Kommer återkomma med lite feedback när jag kört några mil...
av Amli
Gorban skrev:Kolla här:

Intressant men helt irrelevant skulle jag säga. På fina vägar är även en dåligt isolerad bil tyst. Skillnaden blir avsevärt mycket större när man jämför på grövre vägar som dem vi har i Sverige.
thedrone skrev: Men självklart så hittade jag andra otrevligheter :| ... forumtrådar och artiklar från aftonbladet där man skriver att XC90 dras med problem med buller och oljud från hjulen. Typiskt!!!

Provkörde inget idag då jag kört demobilar vid några tidigare tillfällen och varit helt "såld" på hur tyst och komfortabelt man åker. Har alltså tidigare bara kört kortare sträckor på landsväg och motorväg.

Har ni som kör XC90 dagligen någon input att komma med...är det ett problem som "förstorats upp" eller är det verkligen så illa som man får känslan av, när man läser om problemet. Börjar nojja lite ?:-/ ...känns inte roligt om man kommer störa sig på oljud och buller när man lägger en halv förmögenhet på bil.

Alla råd och tips mottages tacksamt!!
Jag skulle rekommendera att du lånar hem och provkör bilen ordentligt. Kör som du gör i vardagen så du får en uppfattning. Det finns flera inlägg här på forumet om ämnet och jag tycker personligen att XC90 är högljudd, speciellt på landsväg i högre farter. Men det är när jag jämför med min egna bil. Jag skulle nog säga att det snarare är att den är väldigt tyst snarare än att XC90 är högljudd. Jag tycker t ex inte att XC90 låter mycket mer än t ex X5.

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]