Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Helt korrekt. Och det du ska kolla är om aluminiumhuset till viscon har spruckit (sitter nära bakaxeln) och så testar du att byta bakaxelolja vilken du köper på volvo om du inte har god koll på vad du gör. Se om det är spån i oljan, och hur mycket du tar ut/fyller på.
av Alexxelax
Schmoyoho skrev:Har en nyare generation haldex på min bil men i mitt fall så kopplas haldexen ur så fort man nuddar bromsen. Antagligen likadant på din bil, att så fort bilen känner av att handbromsen börjas dra åt så kopplas fyrhjulsdriften ur. Annars skulle bilen skicka kraft till alla fyra hjulen samtidigt som du låser bakhjulen vilket gör att alla energi får upptas av haldexkopplingen => massor av slitage på kopplingen. Detta känns dock av en sensor som säger till bilen om handbromsen är helt släppt eller om spaken är minsta åtdragen, antagligen samma som tänder lampan i instrumentpanelen. Har inget att göra med hur väl den nyper.

Om det är ngot fel på haldexen brukar det finnas en felkod. För högt oljetryck, för lågt oljetryck etc. Om det enda problemet på din bil är ett dunkande ljud så hade jag nog inte i först hand misstänkt haldexen utan slutväxeln/differentialen bak. Den får du inte heller några felkoder på om den ger upp heller. Skulle teoretiskt sätt kunna förklara varför bakhjulen snurrar konstigt men det vet jag inte hur sannolikt det är skulle ske av ett haveri.
Okej och när du svänger så rullar bilen helt rent och fint som om det vore en 2hjulsdriven?
Okej ska testa och dra åt handbromsen några steg och svänga. Sen blev jag osäker på om det knäpper till på båda sidor eller endast ena sidan, ska kolla upp det också.

Nej alltså felkoder kan jag kolla igen men har aldrig haft något med haldex fekkod.

Ja
av Alexxelax
VolvoB20 skrev:Kan vara slut på olja i differen som därför är på väg att skära ihop.

Verkar vara ett rätt vanligt problem.
Bör man inte känna av det då hela tiden?

Hur hindrar man den från att skära ihop då?
av Alexxelax
rid54 skrev:
Alexxelax skrev:
rid54 skrev:Jag kan inte Haldex. Kolla felkoder kan vara en bra början.

Annars, rent fysiskt, lyft ett bakhjul, lossa handbromsen och kolla om hjulet kan snurras utan väsentligt motstånd. Om inte har du ett problem.

Själva principen med "fyrhjulsdriften"...
Har kollat felkoder men finns inget om fyrhjulsdriften, utan det var mer om luftkvalite sensor och c-lås mm.

Okej så haldex är inte 25% på varje hjul, utan endast vid behov?

Jag ska testa lyfta bakdäcken och testa hjulen, för någonstans klämmer det till och en hackig gång uppkommer.
Man kan säkert skriva mycket om detta med momentfördelningen. Min uppfattning är att det inte går att säga "25% på varje hjul" om man inte har en centraldiff förutom de diffar som sitter i fram- och bakaxel. Haldexkopplingen (som väl är ett varumärke, egentligen) är en utveckling av den inkopplingsbara fyrhjulsdriften som man använde på gamla jeepar och liknande. Där drev en axel i grundläget (oftast bakaxeln) och sedan kopplade man in drivning till den andra axeln med en fast koppling (klokoppling) i fördelningsväxellådan när man behövde. "Haldexen" gör i princip samma sak, men med hjälp av en lamellkoppling som kan dras åt olika hårt och som styrs automatiskt av en anordning som känner av om det förekommer slirning. När den är maximalt inkopplad är det nästan samma läge som med en klokoppling, dvs fram- och bakaxel är styvt ihopkopplade (bra för framkomligheten, men det bänder om man skulle köra så på strävt underlag), men det läget ska inte uppkomma om det inte slirar på nåt hjul.

Försäljarsnacket om att det är nån form av intelligent och avancerad fördelning av drivkraften är rent nys. Bilarna som har Haldex är oftast framhjulsdrivna och de kan få drivning på bakhjulen när så behövs. Att kopplingen kan dras åt gradvis är ju bra, men så länge framhjulen drar bilen spelar det ju ingen roll om bakhjulen rullar med eller är inkopplade i drivlinan, de kan ju aldrig driva "mer" än framhjulen, men hjälper till om framhjulen börjar spinna, för då börjar de också driva och göra nytta.

Systemet med centraldiff är tänkt att ha en helt jämn drivningsfördelning och vitsen är att man därmed ofta slipper hjulspinn i och med att alla hjulen drar bilen. Däremot kan det ju bli så att ett hjul spinner och bilen står still i olyckliga fall, precis som på en tvåhjulsdriven. Då kan man spärra centraldiffen och får därmed bättre tag i underlaget (då blir det som en "Haldexbil" när kopplingen är åtdragen, kan man säga).
Hade en Audi innan och dom kör väl också haldex, fick höra att det är 25% på varje hjul, hela tiden. Men vet inte om det stämmer, därför hade för mig det är samma på volvo.

Just min fyrhjulsdrift har jag ingen aning om hur den funkar, vet inget sätt man kan testa det på än halt underlag.
av Alexxelax
GT-mannen skrev:
Alexxelax skrev:Bilen är en S60 2.4t AWD -02.
Då har du ju inte Haldex. Det kom först -03. Det du har är visco-koppling.

/Håkan

Okej det enda jag fått veta är att haldex kom med s60 modellen, alltså s60 finns inte alls med visco utan endast haldex, däremot fick v70 xc70 haldex 2003
av Alexxelax
TommyP86 skrev:Helt korrekt. Och det du ska kolla är om aluminiumhuset till viscon har spruckit (sitter nära bakaxeln) och så testar du att byta bakaxelolja vilken du köper på volvo om du inte har god koll på vad du gör. Se om det är spån i oljan, och hur mycket du tar ut/fyller på.
S60 har haldex, däremot v70 modellen fick haldex 2003.

Okej, är det enkelt jobb och byta bakaxelolja? eller får det bli volvo verkstaden?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det ska sugas ut. Men lämna bilen på felsökning annars, så får du säkert svar på vad felet är och slipper kanske köpa olja i onödan
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Viscokopplingen har f.ö. inte möjligheten att låsa bakhjulsdriften konstant, då den arbetar med friktion och blir överhettad för minsta lilla, vilket då betyder att den inte driver alls bak. Så är det nu så att den driver konstant bak har du garanterat inte viscokopplingen.

En rasad bakaxel brukar uppenbara sig på 2 sätt. Det vanligaste sättet är ett sjujäkla rassel följt av ingen drivning alls på den axeln, det andra sättet är tvärnit. Jag har bara varit med om rassel+ingen drivning(på samma 740 jag talade om tidigare, med svetsad klump :P )
Aldrig varit med om, hört eller läst om en axel som rasat så att båda hjulen driver konstant. Jag tror inte ens det är möjligt, inte långa biten iaf.
av llesrof
Alexxelax skrev:
GT-mannen skrev:
Alexxelax skrev:Bilen är en S60 2.4t AWD -02.
Då har du ju inte Haldex. Det kom först -03. Det du har är visco-koppling.

/Håkan

Okej det enda jag fått veta är att haldex kom med s60 modellen, alltså s60 finns inte alls med visco utan endast haldex, däremot fick v70 xc70 haldex 2003
Du har rätt och GT-mannen fel. S60 hade aldrig viskokopplingen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]