Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag tänkte att ja ska byta knutkorsen i kardanxeln eventuellt även stödlagret oxå........men det verkar vara svårt att få reda på vilken storlek som jag har på just min kardanxel & vilken storlek det ska vara på dessa 2 stycken knutkors & vilken storlek det ska vara själva stödlagret
Någon som vet ??........sen så undrar jag över vilka saker som man brukar normalt sett samtidigt som knutkorsen för alla slitagedelar är ju lika gamla & har rullat lika långt ca 14,850 mil.........så att jag inte behöver ta ner kardanxeln igen efter en tid bara för att byta ut något annat........då är det ju bättre att byta dom sakerna samtidigt som korsen & hur är det med den hardy skivan vid växellådan bör även denna bytas samtidigt nu ??:-/

Tacksam för svar

Mvh maccus
Är den så ny så de är hardyskivan på så finns de nog bara en storlek på kardan o de är den stora 50.8 lr va den nu är den klena är väl 44 nånting har ja för mig. Hardyskivan ser du om den är dålig eller inte så de är väl knutkors o möjligtvis stödlagret o byta dock är de lite sådär kvalitet på stödlagerhållarna som säljs nya så man kan få vibrationer av den nya så ser den inte dålig ut så skulle ja iaf inte byta. Tänk på att märka upp hur kardanen suttit ihop när du tar isär den för den är balanserad som en enhet o sätter du ibte ihop den likadant som innan kan de bli obalans
Hej
Jo jag vet att det finns 2 olika storlekar på kardanen men vart på kardanen ska jag mäta är det mitt på/över knutkorsen :???:
Min tanke var att när jag ändå har lossnat och plockat ner kardanen så byter jag stödlagret samt......oavsett om lagret är w dåligt el in.....så slipper jag att fundera på det mera & att jag ska märka upp den det vet jag oxå om......men frågan är varför det ska vara så knepigt att få veta vilken storlek jag har på min kardanaxel......

Tack för svaret :D :D

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]