Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jo, det är av betydelse vad man rimligen kan förvänta sig. Det är en begagnad bil vi pratar om, den är inte i skick som ny och du kan inte förvänta dig det heller. Du har rätt att förvänta dig en bil i normalskick i förhållande till vad du har betalat. Framförallt gäller detta normala slitagedetaljer (däck, fjädrar, bromsar osv), det är en annan sak med allvarliga missljud. Det ska man inte behöva förvänta sig oavsett prisklass.

Men vad säger bilfirman? Är det en stor Volvohandlare tror jag de löser det.
av Mwi
När man köper en bil så är ju förväntningen att den skall fungera som bil, anger varudeklarationen normaltskick på alla punkter så skall det fungera. Om man däremot anger olika fel så har man ju upplyst köparen och då är det ju inget okänt fel utan något köparen har blivit upplyst om och troligtvis blir bilen svårsåld. Men det är väl därför MRF anslutna handlare undeviker att sälja för gamla eller billiga bilar utan säljer dem i parti till icke MRF anslutna handlare de brukar ju inte bry sig om fällningar i ARN.
[N] Normalskick i deklarationen betyder dock just det - normalt för åldern. Det behöver inte betyda felfritt. Definitionen av fel varierar med åldern och priset. Återigen så är det främst saker som har ett naturligt slitage som det blir aktuellt med den typen av diskussion. Inte missljud i en växellåda. Vore intressant om TS kunde dyka upp igen och återkomma när han pratat med handlaren.
Jag tror ingen förväntar sig en helt, 100%, felfri/skavankfri bil när man köper begagnat(undantag totalrenoverade utstälnningsbilar då.. men det är ju en annan prisklass också..), men nog kan man ha vissa förväntningar och krav. Kraftiga missljud tyder ju på att något är allvarligt fel på bilen, och det är väl något man inte ska förvänta sig om nämnt fel inte var känt innan köpet.

Att en begagnad bil kan ha lite repor, någon bula, lite sliten inredning, nersuttet säte, kanske halv-slitna bromsar, i behov av service osv tror jag alla är medvetna om.
Men, köper man en bil som sägs vara i bruksskick/normalslitet skick så tycker jag absolut att man ska förvänta sig en bil som går och låter normalt, och dom fel som är är tämligen irrelevanta/bagateller för själva brukandet av bilen som bil.
XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]

Nu hittade jag ställmotorn och länkarmen[…]

Ingen internetanslutning via SIM

Jag stoppade in ett splitter nytt SIM-kort till et[…]

Carplay Trådlös adapter

v @XRay89 , Blev ingen tull sist jag beställd[…]