NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av envariabel
Hallå där, ny dag nya problem.

Bilen har varit lite ryckig från och till i en-två veckor. Utan att ha gjort några större efterforskningar så har jag tänkt att det kunde vara dieselfiltret eller liknande och testat hällt i Red lines dieseltillsats, utan större förändring.
Men nu så har bilen blivit jäkligt slö. Tänk er "limp mode-deluxe". Det kom under färd (även "motorservice erfordras" kom upp) och ikväll när jag skulle testa den igen så kan jag åka iväg på ettan, växla upp till tvåan och ha gasen i botten utan att det händer någonting, jag kommer upp i kanske 20km/h. Det märks inga ryck nu, utan den går stilla och jääkligt lugnt.

Var ut med VIDA för att läsa av felkoder, hittade dessa:
ECM - 0299 Turboreglering För lågt tryck (Gul)
ECM - EGR-reglering För låg signal (Gul)
Kontroll av frihjul på generator
Kontroll av säkring

Jag tänker att EGR-ventilen kan ju kärva och skapa ryckig gång men att den från botten skulle bli så här superslö, kan det också vara EGR-ventilen?
Jag såg i efterhand att man kan kontrollera turbotrycket med VIDA, det ska testas framöver. Även kontrollera säkringar.

Någon som har varit med om liknande eller har någon idé om vad det kan vara?
av Exyzäta
Låter som att turbon har klappat ihop? Eller iallafall koksat igen. Hade samma fenomen på en Golf TDi där turbon fick bytas ut.
av dieselputte
Går det att varva motorn i friläge ?

Tror på EGR som fastnat i öppet läge. När jag hade det problemet kom det alla möjliga sorters larm typ turbo. Motorn var otroligt slö, räckte med att släppa upp kopplinegn med 1an i så stannade motorn och fick "motorserv..." Jag lyckades då få motorn att gå bra genom att pumpa på gasen en hel del, plötsligt släppte det och motorn gick bra tills nästa korsning då det blev likadant. Motorn var rätt svår att starta. Till slut åkte jag ut på motorvägen och brände skiten ur motorn, då blev den bra. Fick sen tid hos Volvo som bytte EGR gratis under avgasreningsgarantin. Sedan dess har den gått problemfritt.

Kolla även spjällen i Y-förgreningen, kan ha fastnat i fel läge. Även vakuumslangarna till spjällen (2st).

Partikelfiltret torde ha orsakat andra larm så det är nog ok.
av envariabel
dieselputte skrev:Går det att varva motorn i friläge ?

Tror på EGR som fastnat i öppet läge. När jag hade det problemet kom det alla möjliga sorters larm typ turbo. Motorn var otroligt slö, räckte med att släppa upp kopplinegn med 1an i så stannade motorn och fick "motorserv..." Jag lyckades då få motorn att gå bra genom att pumpa på gasen en hel del, plötsligt släppte det och motorn gick bra tills nästa korsning då det blev likadant. Motorn var rätt svår att starta. Till slut åkte jag ut på motorvägen och brände skiten ur motorn, då blev den bra. Fick sen tid hos Volvo som bytte EGR gratis under avgasreningsgarantin. Sedan dess har den gått problemfritt.

Kolla även spjällen i Y-förgreningen, kan ha fastnat i fel läge. Även vakuumslangarna till spjällen (2st).

Partikelfiltret torde ha orsakat andra larm så det är nog ok.

Tack för svar,
Det lutar åt att det är EGR-ventilen jag ska kolla först. Borde den gå/inte gå att varva i friläge? Testade aldrig ordentlig sist.
av envariabel
Om det skulle vara EGR-ventilen som är igensotad, skulle det ha blivit någon skillnad om jag kopplade ur den? Gjorde det och det blev ingen skillnad..
av dieselputte
Det är nog snarare tal om att den fastnat i öppet läge, inte koksat igen, men koks brukar vara orsaken till att EGR ventilens reglermotor inte orkar påverka ventilens kolv. Det var framförallt de tidiga 2.0d som hade problem med EGR innan Volvo bytte till reviderad EGR ventil med kraftigare reglermotor. Har för mig brytpunkten var 2007 , har du senare årsmodell kanske du har den kraftigare varianten, jag kan inte påminna mig läst om någon som haft problem med den nya.

Nu har du iofs felkod så det kanske har blivit något fel på den. Går det inte att utläsa i Vida vad som orsakar denna felkod?
av envariabel
dieselputte skrev:Det är nog snarare tal om att den fastnat i öppet läge, inte koksat igen, men koks brukar vara orsaken till att EGR ventilens reglermotor inte orkar påverka ventilens kolv. Det var framförallt de tidiga 2.0d som hade problem med EGR innan Volvo bytte till reviderad EGR ventil med kraftigare reglermotor. Har för mig brytpunkten var 2007 , har du senare årsmodell kanske du har den kraftigare varianten, jag kan inte påminna mig läst om någon som haft problem med den nya.

Nu har du iofs felkod så det kanske har blivit något fel på den. Går det inte att utläsa i Vida vad som orsakar denna felkod?
Okej, bilens årsmodell är 2007. Lär man ta bort hela EGR-ventilen för att se om de fastnat så? Om den har koksat igen "räcker" det väl med att ta bort plastlocket och se om magneten rör sig obehindrat eller ej?
Vida säger möjliga felorsaker:
Glappkontakt, kontaktresistans eller oxidation i anslutningarna till EGR-ventilen.
EGR-ventilen kärvar (till exempel på grund av smuts eller sot).
Avbrott på ledningen till EGR-ventilen.
Ledningen till EGR-ventilen kortsluten till jord eller spänning.
Skadad EGR-ventil.

Men med tanke på felkoden om lågt tryck i turboregleringen så tänkte jag kolla vakuumslangar osv först.
av envariabel
Var precis ut till bilen igen. För att svara på en tidigare fråga så går det lika trögt att varva i friläge, trampade gasen i botten och efter 5-6 sekunder så var jag uppe mot 2000 varv.

Jag såg inga skador på slangar till Y-röret. Däremot så märkte jag att det kom relativt mycket olja från undersidan av det vänstra röret. Precis där slangklämman sitter. Bra eller anus?
av dieselputte
Oljeklegg där är normalt. När du nämner slangar, menar du de tjocka , eller vakuumslangarna ? Kolla även vakummslangarna som går till de bägge spjällen, kolla i bägge ändar på varje. Det som kan hända inuti spjället är att kuggarna på tappen som skall vrida spjället blir utslitna, kolla denna video som en annan forummedlem lagt upp
med ett eget fix, tror även denna lagts upp av en medlem
, det kan ju resultera i att motorn inte får tillräckligt med luft.

Förmodar att din EGR är av nyare modell, kanske är kabel som är lite skadad som ger larmet.
av envariabel
dieselputte skrev:Oljeklegg där är normalt. När du nämner slangar, menar du de tjocka , eller vakuumslangarna ? Kolla även vakummslangarna som går till de bägge spjällen, kolla i bägge ändar på varje. Det som kan hända inuti spjället är att kuggarna på tappen som skall vrida spjället blir utslitna, kolla denna video som en annan forummedlem lagt upp
med ett eget fix, tror även denna lagts upp av en medlem
, det kan ju resultera i att motorn inte får tillräckligt med luft.

Förmodar att din EGR är av nyare modell, kanske är kabel som är lite skadad som ger larmet.
Har kollat vakuumslangarna också, ser inga hål eller liknande på dem. Vart går andra änden på dem egentligen? Svårt att se.
Blir nog att skruva av spjällhuset och kolla spjällen. Kom precis på i skrivande stund att jag tror spjällhuset blev bytt för typ 2 år sedan, på Upplands motor.
Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]