Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att bilar blir att läcka pga. oljan är en myt... Det som händer är att skit lossnar och då börjar det läcka... Med andra ord, det var bara skiten som höll motorn tät och packningarna var redan tokslut, och därmed är det inte oljans fel. Så, om något så betyder det att oljan gör sitt jobb utmärkt, och inte tvärtom.
av c7098
Förhoppningsvis så finns det inget skit som lossar :) Det enda jag tänker är om vissa oljor är mer benägna att täppa igen vevhusventen. På min förra T5a som inte hade skötts alltför väl genom åren så var det katastrof, toktäppt och massor av oljeläckage.

Måste ju säga att den "nya" ser betydligt renare ut under motorhuven än den förra, och jag vill gärna ha det så även i framtiden.
av Bertilla
*pettson* skrev:
Xotica skrev:Ngn av er som kan tipsa om vilken olja jag ska ha till min bil ? 2.4T V70N - 03 ?
Går utmärkt med en vanlig 5w40 helsyntet av valfritt fabrikat om du inte själv söker nåt dyrt och exotiskt för att stilla märkestörsten? :-)-)
Klockren kommentar! Instämmer till 100 %.
av Kena
Jag servade bilen på volvo till garantin gick ut vid 10000 mil (har gått +28000 nu) och har sedan dess ända fram till förra sommaren kört på Biltemas 5-40 olja. Då var vi på långkörning (220 mil) men jag hade glömt kolla oljan innan vi åkte iväg. Vid första tankningen kollade jag oljan och såg att det behövdes påfyllning. Fyllde på med OKQ8 olja (5-40 det med). Vid nästa oljebyte var jag lite lat så jag tog inte omvägen förbi Biltema utan åkte direkt till OK och köpte deras 5-40 igen och bytte på plats. Vi har nu kört 2000 mil sedan dess och min erfarenhet är att oljeförbrukningen ungefär halverats sedan dess... Jag byter var 1000:e mil så jag har rätt bra koll på hur mycket vi fyller på då det bara är jag som gör det. Så om något hänt med motorn eller om det bara är gudarna som vill vet jag inte men det är det jag fått erfara.

Sedan sa de på Bilprovningen att det var en ovanligt torr motor för att ha gått så långt när jag besiktade för ett drygt halvår sedan. Förmodligen för att jag bytt olja ofta. Notera att jag aldrig rengjort vevhusventilationen heller på den fast det kanske börjar vara dags att göra det då jag är van att byta grejor i förbyggande syfte, fast det kanske är en yrkesskada jag har.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag begriper inte varför man häller i b-temaolja när man får castrol eller mobil för samma pengar..
Användarvisningsbild
av Sierra94
Då är vi 2 :)
av Lövet
~Kalle~ skrev:Jag begriper inte varför man häller i b-temaolja när man får castrol eller mobil för samma pengar..
För att klassningen är viktigare än märket
AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare i[…]

Däck dimensioner

Beroende på hur mycket du sänkt och hur[…]

Halvljus

Behöver inte vara en som är svagare... k[…]