Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Är det inte upptaget hål för dimljusen redan? Sitter väl nån typ av lucka där på bilar som ej har dimljus standard.
av LaRy
Angående dragkrok:
Det gäller nya regler för dragkrok, detta har med EU att göra. Jag var i kontakt med bilbesiktningens tekniska support angående detta. Ifall bilen är satt i trafik efter 1 jan 2005 får endast originaldrag monteras. Ifall bilen är en s.k. -05 satt i trafik 2004 kan du köpa drag på exempelvis Biltema, bra drag. Jag monterade ett sådant nyligen på min S80, det var rejäla bra doningar.
Även Biltemas experter rekommenderade att köpa original elsats, flera hade blivit drabbade av att bilen ej fungerade efter elmontage. Original elsats kostar knappt 1000 kronor, men har mycket god finnish, bra instruktioner och enkelt snyggt montage. Du får en komplett kontaktsats, en ny elektronikbox för kommunikation med dragkroken via databussen, karosserigenomföringar m.m. Ingen omprogrammering behövs av bilen ifall en 7-stifts kontakt monteras. Inga kablar behöver delas eller kapas, det är endast att plugga en kontakt i den bakre databoxen till den nya elektronikboxen. Med facit i hand ångrar jag ej att jag la 1000 kronor på elsatsen.
Användarvisningsbild
av ExAudi
Jag har en -05, men in trafik sedan nov 04, så det verkar ju lovande :-)

Får ta mig en sväng förbi Volvo och se vad de kan ge mig för priser i jämförelse med Biltema etc. då :-)

Kikade just på Biltema, verkar inte som om de har krokar till V70 nyare än 04
:shock:

LaRy skrev:Angående dragkrok:
Det gäller nya regler för dragkrok, detta har med EU att göra. Jag var i kontakt med bilbesiktningens tekniska support angående detta. Ifall bilen är satt i trafik efter 1 jan 2005 får endast originaldrag monteras. Ifall bilen är en s.k. -05 satt i trafik 2004 kan du köpa drag på exempelvis Biltema, bra drag. Jag monterade ett sådant nyligen på min S80, det var rejäla bra doningar.
Även Biltemas experter rekommenderade att köpa original elsats, flera hade blivit drabbade av att bilen ej fungerade efter elmontage. Original elsats kostar knappt 1000 kronor, men har mycket god finnish, bra instruktioner och enkelt snyggt montage. Du får en komplett kontaktsats, en ny elektronikbox för kommunikation med dragkroken via databussen, karosserigenomföringar m.m. Ingen omprogrammering behövs av bilen ifall en 7-stifts kontakt monteras. Inga kablar behöver delas eller kapas, det är endast att plugga en kontakt i den bakre databoxen till den nya elektronikboxen. Med facit i hand ångrar jag ej att jag la 1000 kronor på elsatsen.
av LaRy
Hej! Du är i precis samma läge som jag var. Därför har jag kontaktat Bilbesiktningens centrala tekniska support samt Biltemas centrala tekniska support. Jag har en Volvo S80, årmodell -05, satt i trafik Augusti -04, nu med typad och godkänd dragkrok.
Just p.g.a. de nya EU-reglerna har Biltema inga krokar för -05, du finner inga andra krokar till andra bilmärken heller. En krok till -04 kommer att passa till -05, det är det viktigaste, mig veterligen ändrade man ej bottenplattan. Via Biltemas internetsida kan du ladda ned montageanvisningen för dragkroken. På denna bruksanvisning står att den passar Volvo V70 2000 - 2004. Jag kopplade dock ej ifrån batteriet, det brukar skapa problem med nya bilar. För juridiksnubbarna på Bilbesiktningen är det nu viktigt att det inte står i ditt nuvarande besiktningsintyg att din bil är en -05, endast att den är satt i trafik -04. Vanligtvis står inte tillverkarens årsmodell i besiktningsintyget = grönt ljus att montera, årsmodeller försvann officiellt för några år sedan. Enligt Biltema får dragkroken användas till bilar 2000 - 2004.
Montaget är lite småbökigt arbete, eftersom den bakre stötfångaren måste demonteras och den är tyvärr fastsatt med pop-nitar vid skärmkanterna, och för att borra ut pop-nitarna måste däcken demonteras. Nya pop-nitar följer med satsen. En fördel är att denna krok är olagligt delbar, d.v.s. du kan enkelt ta bort två stora bultar som håller själva krokämnet.
Jag gjorde en snabb jämförelse med Volvos originalkrok, om jag hade köpt originalkrok och elsats som paket skulle det varit ca 500 kronor dyrare, om jag inte missminner mig.

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]