Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

På väg till Europa och idag dog AC:n. Jag tryckte in AC-knappen under körning och märkte att motorn ryckte, därefter uppstod ett sjungande missljud. Jag har nu testat med öppen huv på tomgång och när AC-knappen trycks in och kompressorn ska starta hörs ett skrapande, slirande missljud och tomgången går ned. Ingen kyleffekt i bilen. Dock roterar till synes den skivan som drivs av multiribbremmen.

Kan hela kompressorn ha skurit?
Senast redigerad av 1 Nicolai, redigerad totalt 0 gånger.
av Nicolai
Att kompressorn har havererat verkar troligt. Med tanke på att tempen är +30 i regionen vi ska till funderar jag över hur vi bäst ska lösa det hela. Utbyteskompressorer finns i lager på exempelvis Skruvat. Utmaningen blir att få den till ett ställe vi passerar och att hitta en verkstad som kan göra jobbet just då.
Användarvisningsbild
av frasse4
Ajdå, det var ju ingen kul start på bilsemestern. Det sitter ju tryckvakter som gör att kompressorn inte ska slå till om det finns för lite gas (med iblandad olja) i systemet. Så jag tror inte det är så vanligt att kompressorn går torr och skär.

Nedan ser du en video hur magnetkopplingen slår från och till.

Du får inga felkoder på AC:n (blinkande snöflinga)?

Jag skulle kolla med en AC-firma first thing imorgon om de har delar hemma, det finns inte så många tillverkare av kompressorer, alt. kolla med någon firma när ni åker genom Tyskland (beroende på hur slängd du är på tyskan ;))
av Nicolai
Bra filmklipp! Nej, den yttre delen snurrar aldrig, även när kompressorn "försöker" aktiveras. Istället uppstår slirande missljud och motorvarvtalet sjunker. Ingen felindikering från snöflingeknappen och senast jag körde AC:n härom dagen så kylde den.

Däremot har det gått trögare att komma ner i temp i år än vad jag minns från tidigare somrar. Jag har på sistone även lagt märke till att kompressorn tycks gå i och ur med metalliska klonk-ljud när motorn går på tomgång.

EDIT: Förtydligande - "trissan" som drivs av multiribbremmen roterar hela tiden, men den delen som syns på gaveln (och som jag antar ska rotera med när magnetkopplingen aktiveras) roterar aldrig. På de slangar som går under denna skiva syns färskt, svart spill av något som malts ned (gummi från remmen som slirar av motståndet, kanske).
Användarvisningsbild
av frasse4
Sök på shimsa kompressorn på forumet så hittar du kanske lite matnyttigt!
av Nicolai
Tack, men jag undrar om detta räcker här. Då och då hoppar skivan ett kvarts varv. Annars står den still, det tjuter och luktar mycket bränt.
av rid54
Nicolai skrev:Tack, men jag undrar om detta räcker här. Då och då hoppar skivan ett kvarts varv. Annars står den still, det tjuter och luktar mycket bränt.
Det låter ju som kopplingen slirar. Den kan ju då endera vara i behov av justering (shimsning) eller så är kompressorn för trög att dra runt (skurit). Kan du med handen försöka dra runt kompressorn (med motorn avstängd....) och känns det då som det är orimligt trögt?
av Nicolai
Just nu är vi på färjan, så jag kan inte testa. Dock tror jag på att den skurit då motståndet drar ner motorvarvtalet så att motorn först nästan stannar. När man kör och försöker koppla på AC:n bromsas hela bilen upp. Får kolla närmare i Hamburg imorgon (biltåget går kl 21).
av rid54
Jag skulle rekommendera att du avhåller dig från fler försök. Om remmen går av stannar ju troligen andra aggeregat som den driver...

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]