Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av YzPr
Hej!

Jag har under senaste veckan försökt att laga farsans v70 av årsmodell 2002.(standardmodell)

Felet uppkom då han körde på motorvägen i hög hastighet. Plötsligt rusar motorn och bilen slutar driva.
Efter det så driver den endast precis i dragläget vid låg hastighet och lågt varv.
Trycker man ner pedalen så frikopplar den och släpper man den helt upp så slirar den vid alla varv.
Då han konsulterade en verkstad som även provkörde bilen så sade de att kopplingen var slut.

Jag köpte en kopplingssats och plockade ner växellådan och bytte lamellen och tryckplattan.
Lamellen var sliten men inte ner till nitarna. Man kan se formerna efter friktionsbeläggen på den även om de i princip är nedslitna.
Kollade efter oljeläckage på tryckplattan och svänghjulet men kunde inte se att det var något.
Kollade även att de nya delarna var av samma modell som de gamla.

Monterade ihop allt och luftade kopplingen tills pedalen hade tryck igen.
Den känns normal och fjädrar upp till sitt vanliga läge då man släpper den.
Inga problem att frikoppla och lägga i och ur växlar.

Då jag var färdig och provkörde bilen så visar det sig att felet fortfarande finns kvar!?!
Kopplingen slirar precis som innan.

Vad kan detta bero på? Är det något annat som var fel hela tiden eller kan jag ha missat något?

Tacksam för svar!
/Jesper
av MickeM
Drivknutarna/axlarna har du kollat, antar jag?
Urtrampningslagret löpte fint på axeln?
Du fick kopplingens självjustering rätt, och hade du specialverktyget, eller gjorde du det utan?
(Haynes beskriver både med och utan)

Du kollade dubbelmassesvänghjulet ordentligt?
Hur stort var glappet? Både vrid, och "vickande". I vrid, får det vara nån kugg, men i vickande, ska det nog vara ganska stumt, (tror jag).
Jag har aldrig hört talas om att halvorna helt släppt ifrån varandra, och bara inre delen dras med motorn, men det skulle kanske, kanske kunna hända....
(Det borde ha synts, att det var åt h-e då, iofs)
av YzPr
Tackar för tipsen!

Har kikat lite mer på det där med svänghjulet.

Det gick att röra på den del av hjulet som tryckplattan fäster i. Dvs att den gick att rotera runt axeln. Detta ska alltså inte vara så? Har inte haft med denna typ av svänghjul att göra förut.

Det roterande som sagt runt axeln och hade ett spel längs axeln på nån cm.
av MickeM
Nej nej, du ska inte kunna snurra svänghjulet runt runt.
Då finns inget som driver framåt....
Det ska fjädra/ryckutjämna bara.

Jag har aldrig hört om att det helt separerat förr.
Det måste ha legat fjäderrester, mm, överallt?
Det brukar bli oljud. Hårt knackande/bankande, när dom havererar, dock fullt körbara, och inte ens det, är särskilt vanligt på sugmotorerna.
Trimmade turbobilar som buskörs, sker det oftare.

Hur långt har bilen gått?

Svänghjulet kostar ca 6000kr.
En skrot kanske har nått lågmält, till bättre pris.
av MickeM
YzPr skrev:
Det roterande som sagt runt axeln och hade ett spel längs axeln på nån cm.
Stopp ett tag!
Jag läste allt igen, och jag kan tolka denna mening på minst två vis.

1. Antingen kan du snurra svänghjulet varv på varv, vilket är åt HE, och du kunde även dra ut/in nån cm?
2. Eller så har du ca "10min glapp" i vridet, vilket är "bättre", och glapp in/ut nån cm?

Det finns spec på hur mycket vrid-glapp det får vara.
Hur mycket det får vara axiellt, vet jag inte.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Jag vill bara återkoppla och berät[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]